اقدامات ایران برای پایداری منابع آبزی دریا و اقیانوس

سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۶ بازدید
اقدامات ایران برای پایداری منابع آبزی دریا و اقیانوس
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: زمینه پایداری منابع آبزی کشور در دریا و اقیانوس با اقدامات مدیریتی، فراهم شده است

دکتر حسن صالحی طی سخنانی به مناسبت روز جهانی دریا و اقیانوس که امسال با شعار دریا و اقیانوس سالم، زمین سالم مطرح شده است، گفت: وجود این تفکر که ما می خواهیم مطابق شرایط فعلی استفاده از منابع آب شیرین دریاچه ها، دریاها و اقیانوس ها را ادامه دهیم، قطعی نیست و تداوم شرایط کنونی و کمبود آب، قادر است نظم جهانی، توازن جغرافیایی و جمعیتی را در قرن حاضر بر هم زند.


وی آشفتگی های اجتماعی و اقتصادی شدید و برخی از مناقشات در خاورمیانه و در سطح جهان را از دیگر پیامدهای کمبود آب عنوان کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در همین حال تغییرات آب و هوایی را یکی از تهدید های جدی جهانی بیان و تصریح کرد: عواقب ناشی از این تغییرات، دریاها و اقیانوس ها را تهدید و تاثیرات نامطلوبی را بر فعالیت های مختلف از جمله فعالیت های شیلاتی خواهد گذاشت.


وی افزود: گرمایش کره زمین، حاصلخیزی و پراکنش منابع زنده و ماهیگیری را تحت تاثیر قرار داده و بر چرخه زیستی و حیات در اقیانوس ها و دریاها اثر گذاشته به طوری که چرخه غذایی اکوسیستم های آبی را تغییر خواهد داد.

صالحی با اشاره به گزارش های رسمی سازمان های جهانی گفت: به دلیل ورود منابع کربن ناشی از گازهای گلخانه ای به دریاها و اقیانوس ها، رخداد اسیدی شدن دریاها شدت گرفته و چرخه حیات دریاها و اقیانوس ها و منابع زنده آن با مخاطرات جدی همراه است و از این رو حفاظت مناطقی مانند جنگل های حرا، علف زارهای دریایی، مناطق مرجانی و تالاب ها که تا 5 برابر معمول در تثبیت کربن نقش دارند، بسیار حیاتی است.

وی همچنین آلودگی منابع آبی را مورد اشاره قرار داد و اذعان داشت: امروزه دریاها و اقیانوس ها در معرض تهدیدات جدی ناشی از انواع آلودگی با منشا خشکی، دریایی و هوایی قرار دارند که به صورت آلایندهای شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیک در منابع آب مشاهده می شوند.

رییس سازمان شیلات ایران تصریح کرد : اگرچه تخریب منابع آبزی به دلیل برداشت بی رویه و صیادی غیرمجاز در بسیاری از نقاط جهان تداوم دارد، اما در بعضی از کشورها از جمله ایران اقدام های مدیریتی ، زمینه پایداری منابع آبزی را فراهم کرده است.

وی افزود: سازمان شیلات ایران، با استفاده از راهکارهای اجرایی همچون ممنوعیت های زمانی و مکانی صید برای گونه های تحت مدیریت، کنترل ابزار صید، تناسب صید هدف با ابزار صید، کنترل و محدودیت قدرت موتور شناور با توجه به صید هدف، کاهش صید ضمنی و دور ریز، وجود یگان حفاظت منابع آبزی مخصوص شیلات، کاهش روش های صید مخرب مانند صید ترال کف، تکثیر و رها سازی انواع گونه های آبزی برای بازسازی ذخایر، مدیریت خود را پیش برده است
منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید