تعطیلی کارخانه های صنایع شیلاتی در مازندران

دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۳ بازدید
تعطیلی کارخانه های صنایع شیلاتی در مازندران
رئیس انجمن صنایع همگن شیلات استان مازندران از تعطیلی و ورشکستگی کارخانه های صنایع شیلاتی در استان مازندران خبر داد

محمد گشتاسب زاده اظهار داشت: صنایع شیلاتی به عنوان یکی از مهمترین پشتوانه های فروش آبزیان در کشور، هم اکنون در شرایط بسیار بدی به سر می برند و با خطر ورشکستگی دست و پنجه نرم می کنند.

رئیس انجمن صنایع همگن شیلات استان مازندران گفت: در استان مازندران 18 کارخانه کنسرو سازی وجود دارد که هم اکنون فقط پنج واحد از این کارخانه ها فعالیت دارند.
وی تاکید کرد: البته فعالیت هر یک از این کارخانه های صنایع شیلاتی، حداکثر با ظرفیت 30 درصد صورت می گیرد.
وی همچنین از فعالیت چهار شرکت بسته بندی محصولات شیلاتی و یک کارخانه تهیه روغن خوراکی ماهی در استان مازندران خبر داد.

رئیس اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرمابی گفت: بقیه کارخانه های صنایع شیلاتی در استان مازندران به طور صددرصد تعطیل شده اند که این خبر بسیار بدی برای صنعت شیلات کشور به شمار می رود، چرا که در حال حاضر امیدی برای فعالیت مجدد این کارخانجات وجود ندارد.
گشتاسب زاده ، مهم ترین دلیل تعطیلی صنایع شیلاتی در استان مازندران را نبود نقدینگی و نبود سرمایه در گردش در این کارخانه ها بیان کرد و گفت: سرمایه گذاران هیچ گاه مورد حمایت دولت واقع نشده اند که همین امر وضعیت آنها را رو به نابودی برده است.
به گفته رئیس انجمن صنایع همگن شیلات استان مازندران ،وضعیت بغرنج صنایع شیلاتی فقط به کارخانه های استان مازندران اختصاص ندارد، بلکه تمام کارخانه های صنایع شیلاتی کشور در معرض خطر ورشکستگی قرار دارند و بسیاری از آنها نیز تعطیل شده اند.
وی بر ضرورت حمایت و پشتیبانی دولت از صنایع فراوری و بسته بندی محصولات شیلاتی کشور تاکید و بیان کرد : باید یارانه های ویژه ای به کارخانه های صنایع شیلاتی اختصاص یابد که امیدواریم هر چه سریعتر شاهد تحقق این امر مهم باشیم.
این فعال بخش خصوصی در امر تولید ماهیان گرمابی در استان مازندران اضافه کرد: در صورت حمایت نکردن دولت از بخش صنایع همگن شیلاتی کشور به زودی شاهد تعطیل شدن تمام کارخانه های فعال در این بخش خواهیم بود که این موضوع ضربه مهلکی به صنعت شیلات کشور وارد خواهد کرد.

رئیس انجمن صنایع همگن شیلات استان مازندران تاکید کرد:دولت باید با در اختیار گذاشتن نقدینگی به فعالان این بخش،فرصتی فراهم کند تا کارخانجات بتوانند با تهیه مواد اولیه به تولید بیشتر بپردازند و در نهایت با صادرات و کسب درآمد بتوانند خود را از خطر ورشکستگی نجات دهند.

گشتاسب زاده به روز نبودن کارخانه های صنایع شیلاتی کشور را یکی دیگر از مشکلات صنایع شیلاتی کشور عنوان کرد و بیان داشت: مالکان این کارخانجات به دلیل عدم نقدینگی کافی موفق نشده اند، کارخانه خود را مطابق با استانداردهای روز دنیا بازسازی کنند.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان ماهیان گرمابی عنوان کرد: در صورت رونق صنایع شیلاتی خواهیم توانست با فراوری محصولات آبزیان تولید یا صید شده، شرایط بهتری برای فروش آنها به دلیل افزایش نرخ و نیز کیفیت محصول فراهم کنیم.
به گفته وی، تمام امیدها برای ادامه حیات کارخانجات صنایع شیلات همگن به حمایت های بی دریغ دولت از مالکان این کارخانجات بستگی دارد که تحقق این امر بعید به نظر نمی رسد.
منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید