واردات سالانه 9 هزار تن ماهی تیلاپیا به ایران

چهار‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۴ بازدید
واردات سالانه 9 هزار تن ماهی تیلاپیا به ایران
مدیر کل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان از واردات 9 هزار تن ماهی تیلاپیا در سال به کشور خبر داد و گفت: میزان واردات تیلاپیا بر تنش بازار ماهی ایران بی تاثیر است

عیسی گلشاهی در مصاحبه با رادیو اقتصاد در پاسخ به اینکه وقتی توان تولید ماهی در کشور وجود دارد چرا باید ماهی تیلاپیا وارد شود؟ ، افزود: امنیت غذایی کشور باید به همت تولیدکنندگان داخلی تامین شود.


وی همچنین اظهارداشت: واردات ماهی تیلاپیا به طور میانگین سالانه 9هزار تا 9هزار و 300 تن است.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان کشور گفت: در حال حاضر تاثیر واردات ماهی تیلاپیا در مقابل حجم تولید داخل خیلی بالا نیست.


وی افزود: هم اکنون حجم میزان واردات ماهی تیلاپیا یک درصد مجموع تولید داخلی است و اثر چندانی بر تنش بازار ندارد.

گلشاهی درباره اینکه چرا مردم به ماهی تیلاپیا گرایش نشان می دهند، اظهارداشت: این مهم باید الگوی راه همه تولیدکنندگان باشد.

وی گفت: تهمیدات باید به نحوی سازماندهی شود که گونه های داخلی وارد رقابت با این ماهی شوند.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان کشور در ادامه بر ضرورت افزایش توان رقابتی تولیدکنندگان داخلی تاکید کرد و افزود: بازار آبزیان ایران کشش یک و نیم برابر تولیدفعلی را دارد.

وی تصریح کرد: بستری که ماهی تیلاپیا در کشور ایجاد کرده است باید به نفع افزایش تولید داخلی، کیفی تر کردن فرآوری محصولات مطابق سلیقه مشتری و غیره بهره جست.

گلشاهی در پاسخ به این که دولت چگونه می تواند از تولید داخلی حمایت کند، گفت: تولید داخلی باید در شرایط رقابتی قرار گیرد و محصول با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برسد و از طرفی تولید کنندگان هم از سودهی اقتصادی مناسبی برخوردار شوند.

وی افزود: تولیدات داخلی باید این قابلیت را داشته باشدضمن توسعه صادرات و افزایش ارزش افزوده بتواند در برابر موج واردات به حاشیه نرود.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان کشور اذعان داشت: در حال حاضر می توان به لحاظ تعرفه ای جلوی واردات تیلاپیا را 100 درصد ، سد کرد اما این در شرایطی است که ایران به دنبال عضویت در سازمان جهانی تجارت است.

وی در ادامه یادآورشد: با پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی دیگر ابزارهای تعرفه ای قابل پذیرش نخواهد بود.

گلشاهی تصریح کرد: تولیدکنندگان باید توان رقابتی پیدا کنند تا بتواند در تمامی شرایط توان رقابت داشته باشند که این بسترسازی باید از سوی دولت صورت می گیرد.

وی همچنین گفت : شیلات هم اکنون پیشرو در ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان افزود: نقش شیلات در تامین بخش عمده‌ای از پروتئین با ارزش جامعه و حصول منابع ارزی و درآمد ملی بر هیچ کس پوشیده نیست و توسعه زیرساخت‌های این بخش می‌تواند کمک بسیار زیادی به اشتغال، ارزآوری، تامین آبزیان مورد نیاز و درآمدزایی باشد
منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید