کاهش ۶۰ درصدی کانون بیماری‌ VHS قزل‌آلا در سراسر کشور

چهار‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۱۰۵ بازدید
کاهش ۶۰ درصدی کانون بیماری‌ VHS قزل‌آلا در سراسر کشور

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی از کاهش ۶۰ درصدی کانون بیماری VHS و IHN نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد

امرالله قاجاری ظهر امروز در حاشیه بازدید از کارخانه دارویی پارس دو فارما در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیماری ویروسی سپتی سمی هموراژیک ویروسی VHS به‌عنوان بیماری اول ماهیان قزل‌آلای پرورشی است که این بیماری در سال 1392 در بین مزارع تکثیر و پرورش ماهیان قزل‌آلا کشور گسترش یافت.

وی با اشاره به اقدامات و برنامه‌های بهداشتی و مراقبتی انجام‌شده برای کنترل این بیماری در کشور گفت: تعداد کانون تا حال حاضر در سال جاری 75 کانون بود که کاهش 60 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی گفت: برنامه‌های سالیانه برای مراقبت‌های بیماریان آبزیان در کشور در حوزه‌های مختلفی است و در حوزه بیماری ماهیان سردابی که ماهی قزل‌آلا است و عمده مشکل در کشور نیز بیماری این ماهی (VHS و IHN) اقدامات مناسبی انجام‌شده است.

قاجاری بیماری لکه سفید میگو را یکی از بیماری‌های مطرح در حوزه میگو عنوان کرد و گفت: این بیماری امسال در دو کانون استان خوزستان و بوشهر مشاهده شد و با اقدامات درست مراقبتی انجام‌شده توانستیم علی‌رغم بیماری موجود تولید خوبی را داشته باشیم.

وی با اشاره به اثر بیماری لکه سفید میگو بر تولید گفت: این بیماری کل مزارع را نابود و سبب می‌شود که تولید این آبزی به صفر برسد؛ اما با تمهیدات انجام‌شده در بخش‌های کنترل و مراقبت امسال 20 هزار تن میگو در کشور تولید شد که نسبت به سال گذشته که تولید 15 هزار تن بود افزایش خوبی داشت.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی با اشاره به برنامه‌ها برای توسعه این آبزی صادراتی در کشور گفت: برنامه توسعه تولید میگو در دستور کار قرار دارد.

قاجاری با بیان اینکه محصول میگو یک محصول صادراتی است خاطرنشان کرد: عمده میگو کشور به بازارهای اروپایی صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه ماهیان گرم آبی (کپور ماهی) نیز برنامه‌های مراقبتی از دو بیماری (KHP و SPC) در حال انجام است که خوشبختانه تاکنون گزارشی از این بیماری در کشور داده نشده است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی خاطرنشان کرد: علی‌رغم مشاهده این بیماری در بین آبزیان برنامه‌های کنترلی و مراقبتی در حال انجام است تا در صورت مشاهده مورد مشکوک نمونه‌برداری شود و اقدامات لازم انجام شود.

قاجاری گفت: در حال حاضر برنامه‌ای که در حال حاضر به‌عنوان الوی اقتصاد مقاومتی پیگیری می‌شود پرورش ماهی در قفس است که برنامه بسیار جدی است و توسعه آن پیگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در راستای توسعه این طرح در دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی نیز در حال تدوین برنامه‌های خدمات بهداشتی و درمانی هستیم تا همگام با توسعه این طرح خدمات بهداشتی و درمانی به نحو مناسب به واحدهای فعال در این بخش ارائه شود

منبع : تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید