همکاری شیلاتی ایران و عمان

یک‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۲ بازدید
همکاری شیلاتی ایران و عمان

جایگاه ایران در شیلات باعث شده برخی از کشورها به دنبال واردات محصولات شیلاتی ما باشند؛ روسیه، نروژ، چین، کره جنوبی و فرانسه از جمله آن کشورها هستند و در حال حاضرعمان نیز در صف متقاضیان محصولات شیلات ایران قرار گرفته است

آبزی پروری از شاخه‌های صنعت است و هدف از آن پرورش دادن آبزیان نظیر ماهیان، میگوها، گیاهان آبزی و جلبکها جهت مصارف خوراکی و صنعتی است. این صنعت می‌تواند سود خوبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند اما توسعه این بخش و درآمدزایی ارزی آن نیازمند برنامه‌ریزی‌ مدون و مدیریت صحیح بر عملیاتی شدن طرح ها است. کشورمان دارای منابع بکری برای پرورش آبزیان است و در حوزه صادرات این محصولات نیز حرفهایی در عرصه جهانی دارد. جایگاه ایران در این صنعت باعث شده برخی از کشورها به دنبال واردات محصولات شیلاتی ایران باشند.

با توجه به تمایلی که کشورهای اروپایی به محصولات شیلاتی کشورمان داشته اند آب ماه سال جاری برنامه ریزی بخش خصوصی و بازرگانان برای توسعه صادرات آبزیان به کشورهای شرق اروپا در دستورکار قرار گرفت. وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه در همان زمان به نقل از حسن صالحی، رییس سازمان شیلات ایران نوشته بود: "صنعت توریسم در کشورهای شرق اروپا در حال رشد است و بنابراین بازار خوبی برای صادرات محصولات شیلاتی ایران محسوب می شوند. ظرفیت صادرات آبزیان کشور 100 هزار تن در سال است. جمهوری اسلامی در آینده برنامه ریزی برای تولید بیش از 200 هزار تن پرورش ماهی در قفس را برنامه ریزی کرده و می تواند بخشی از نیاز کشورهای شرق اروپا به این محصولات را تامین کند."

این گزارش می افزاید: جایگاه ایران در این صنعت باعث شده برخی از کشورها به دنبال واردات محصولات شیلاتی ایران باشند در لیست این کشورها اسامی روسیه، نروژ، چین، کره جنوبی و فرانسه به چشم می خورد و حال عمان نیز در صف متقاضیان محصولات شیلات ایران قرار گرفته است. پایگاه اطلاع رسانی سازمان شیلات در این زمینه به نقل از حسن صالحی، معاون وزیر جهاد کشاورزی نوشته است: "میزان صادرات آبزبان ایران در سال گذشته 80 هزار تن بوده است و اکنون برای همکاری با بخش خصوصی عمان در بخش صنایع شیلاتی آماده ایم. صنایع شیلاتی در زمینه فرآوری و افزایش تولید در کارخانه‌های کنسرو ماهی در جمهوری اسلامی توسعه یافته و در این زمینه ایران آمادگی همکاری با بخش‌های خصوصی عمان را دارد. ایران برای همکاری عمان در بخش تحقیقات و در زمینه ماهی میکتوفیده (یکی از گونه های جدید قابل برداشت برای تولید پودر ماهی) و ارزیابی ذخایر میان دو کشور، اعلام آمادگی کرد."

یادآور می شود: مهرماه امسال رییس سازمان شیلات ایران گفته بود، پیش بینی می شود امسال بیش از یک میلیون 50 هزار تن انواع محصولات شیلاتی از محل آبزی پروری و صیادی تولید شود که بخشی از آن به ارزش 380 میلیون دلار به کشورهای هدف صادر خواهد شد

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید