گیاه داعشی در تالاب های جنوب عراق مهار شد

دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۸۳ بازدید
گیاه داعشی در تالاب های جنوب عراق مهار شد

'سنبل آبی' که در عربی از آن به 'زهره النیل' (گل نیل) یاد می شود، در عراق به دلیل رشد شتابنده و تبخیر سریع آب در تالاب های جنوب عراق، بر آن نام گیاه داعشی نهاده شد، اما رشد این گیاه به گفته وزیر منابع آبی عراق در حال حاضر مهار شده است.

حسن الجنابی' وزیر منابع آبی عراق در بیانیه ای امروز (دوشنبه) اعلام کرد که عراق توانسته است که گیاه سنبل آبی را در تالاب های جنوب عراق مهار کند و فعلا هیچ خطری از این گیاه، تالاب های جنوبی عراق را تهدید نمی کند.
سنبل آبی با نام علمی Eichhornia crassipes نوعی گیاه زینتی است که به دلیل مصرف بالای آب (روزانه حدود 4 لیتر) در طول پنج ماه گذشته به طور گسترده ای در تالاب های جنوبی عراق به ویژه تالاب 'ابوزرک' در استان ذیقار منتشر شد.

وزیر منابع آبی عراق در همان برهه نسبت به خطر انتشار این گیاه در تالاب های آبی عراق هشدار داد و از آن به عنوان گیاه داعشی یاد کرد و آن را تهدیدی برای ادامه حیات در تالاب های عراق دانست.
هیات دولت عراق متعاقب این تهدیدها طی بخشنامه ای هرگونه خرید و فروش این گیاه زینتی را در عراق ممنوع کرد و مبالغی برای مبارزه با این گیاه در تالاب های جنوب عراق اختصاص داد.
همزمان تلاش مشترک دولتی و مردمی برای مبارزه با این گیاه آغاز شد که حتی برخی رهبران سیاسی عراق مانند 'سید عمار حکیم' رییس ائتلاف ملی و 'سید مقتدا صدر' رهبر جریان صدر مردم این کشور را به همکاری با دولت فراخواندند و بعد از گذشت پنج ماه از این مبارزه، وزارت منابع آبی عراق مهار این گیاه را اعلام کرده است.
این گیاه که زیستگاه اصلی آن کشور برزیل است، طبق اعلام منابع عراقی، در دهه های هشتاد قرن گذشته برای تزیین برخی برکه های آبی مصنوعی کاخ های ریاست جمهوری وقت عراق از مصر به بغداد آورده شد و بعد از مدتی این گیاه توانست به کانال های آبی و انشعابات آبی رودخانه دجله راه پیدا کند.
گیاه سنبل آبی بر اثر افزایش درجه دما در سال های اخیر، رشد آن در حوضچه ها و کانال های آبی عراق به سرعت افزایش یافت تا جایی که برخی از کانال ها و حوضچه ها را به طور کامل پوشاند.
این گیاه با تبخیر سریع آب و مصرف اکسیژن موجود در آب، از یک سو باعث خشکاندن برکه ها و تالاب ها و کانال های آبی شده و از طرفی آبزیان را از بین می برد

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید