افتتاح ۹۵ پروژه شیلاتی در هفته دولت

سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۹۰ بازدید

افتتاح ۹۵ پروژه شیلاتی در هفته دولت
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران: افتتاح ۹۵ پروژه شیلاتی با اعتبار ۱۳۰ میلیارد تومان در هفته دولت

دکتر حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران امروز یکشنبه 7/6/95 در مصاحبه‌ای مطبوعاتی به مناسبت هفته دولت با اعلام این خبر گفت: در ایام هفته دولت ۹۵ پروژه شیلاتی با اشتغال‌زایی برای دوهزار و ۵۰۰ نفر و افزایش بیش از ۱۴ هزار تن آبزی و بیش از هشت میلیون قطعه آبزی تکثیری در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

حسن صالحی افزود: برای افتتاح این تعداد پروژه، حدود ۱۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که ۴۰ درصد آن آورده بخش خصوصی و ۶۰ درصد تسهیلات بانکی و بودجه دولتی است.

وی میزان تولید آبزیان در سال گذشته را یک میلیون تن برشمرد و خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد آن از طریق دریاها و ۴۰ درصد از روش‌های آبزی‌پروری محقق شد.

صالحی با اعلام اینکه بیش از ۸۰ درصد آبزیان پرورشی در کشور تولید می‌شود، ادامه داد: میزان صادرات به رکورد تازه‌ای در سال گذشته رسید؛ به‌گونه‌ای که ارزش محموله‌های صادراتی به بیش از ۵۶ میلیون دلار رسید.

وی تصریح کرد: سرجمع صادرات در سالی که گذشت ۳۵۰ میلیون دلار و سرجمع واردات ۱۵۰ میلیون دلار بود که تراز مناسبی رقم زده شد

تولید ۳۶۰۰ تن ماهی در قفس در سال ۱۳۹۴

معاون وزیر جهاد کشاورزی از تولید سه‌هزار و ۶۰۰ تن ماهی در قفس در سالی که گذشت خبر داد و تأکید کرد: در سال جاری تولید ۲۰ هزار تن آبزی در قفس هدف‌گذاری شده است و برای سال پایانی برنامه ششم توسعه امیدواریم تولید ۲۰۰ هزار تنی محقق شود.

صالحی همچنین گفت: در حال حاضر ۸۰ مزرعه پرورشی ماهی خاویاری در کشور وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم سهم تولید این‌گونه از آبزیان را افزایش دهیم.

وی از اجرای موافقت‌نامه پنج کشور عضو حاشیه دریای خزر در زمینه افزایش تولید ماهیان خاویاری خبر داد و افزود: امیدواریم که بتوانیم احیای این‌گونه با ارزش را در آب‌های شمالی کشور عملیاتی کنیم.

وی افزود: بعد از اجرای برجام در بخش‌های مختلفی از تولید و پرورش آبزیان شاهد جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی هستیم که از آن جمله می‌توان به پیشنهاد بزرگ سرمایه‌گذاری روسیه در آستارا و قشم اشاره کرد.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: پیشنهاد سرمایه‌گذاری در مناطق یاد شده به روسیه داده شده و توسط کمیته ماهیگیری روسیه مورد تایید قرار گرفته است و بزودی اعضای این کمیته به ایران می‌آیند تا این طرح را به مرحله عملیاتی برسانند.

صالحی تصریح کرد: یک شرکت روسی و ایرانی باهمکاری یکدیگر پروژه مشترکی را برای پرورش آبزیان در منطقه آزاد انزلی دارند و در حال ایجاد سازوکار و تاسیسات مورد نیاز هستند.

وی تاکید کرد: بعد از اجرای برجام سرمایه‌گذاران کشورهای نروژ، فرانسه، چین در بازار ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و اکنون سرمایه‌گذاری آنها به مرحله عملیاتی رسیده است همچنین مذاکراتی با کره جنوبی و تایلند در بخش شیلات صورت گرفته که آنها نیز به زودی به مرحله سرمایه‌گذاری خواهند رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ایران با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی شیلات ایران در تهران با حضور وزیر جهاد کشاورزی چین گفت: در این نمایشگاه تفاهمنامه‌های همکاری با کشور چین برای انجام پروژه‌های بیشتر در بخش شیلات برقرار می‌شود.

* هزار میلیارد تومان سرمایه‌ خارجی در سال 95 به بخش شیلات می‌آید

وی گفت: حدود هزار میلیارد تومان مجموع سرمایه‌گذاریهای خارجی است که در سال 95 پیش‌بینی شده که از طریق سرمایه‌گذاران خارجی تامین شود.

صالحی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: تولید این محصول در کشورهای دیگر رشد روزافزونی دارد و مصرف آن نیز در کشور ما با وجود افزایش تعرفه واردات افزایش یافته است.

وی افزود: این گونه ماهی هم اکنون در 140 کشور دنیا نظیر کشورهای اروپایی و آمریکایی و آسیایی و حتی آفریقایی پرورش داده می‌شوند.

* سازمان شیلات و محیط زیست برای تولید ماهی تیلاپیا به توافق رسیدند

صالحی گفت: تیلاپیا اکنون در کشور به صورت تک جنسی و در مراکز تحقیقاتی بافق تولید می‌شود و ما براساس تفاهمنامه‌ای که با سازمان محیط زیست ایران داریم قرار است که این ماهی در 10 مزرعه سرپوشیده که به آنها مجوز نیز داده شده است تولید شود.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: بچه ماهی مورد نیاز این 10 مرکز از محل تولید مرکز تحقیقات بافق یزد و واردات تامین می‌شود.

صالحی در ادامه سخنان خود در خصوص بیماری لکه سفید میگو گفت: این بیماری در سال گذشته خساراتی برای پرورش دهندگان میگو به همراه داشت اما به دلیل مشکلات مالی نتوانسته‌ایم که بخشی از مطالبات این بخش را پرداخت کنیم.

وی افزود: میزان تولید میگو در سال 93، 25 هزار تن بود که این رقم در سال گذشته به دلیل وجود بیمار لکه‌سفید به 18 هزار تن کاهش یافت اما در سال جاری پیش‌بینی می‌شود که تولید ما به بیش از 20 هزار تن برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص میزان صادرات ایران در بخش شیلات گفت: سال گذشته 350 میلیون دلار معادل 82 هزار تن انواع آبزیان صادر شده است که این محصولات به کشورهای عراق، امارات، ویتنام و چین صادر شده است همچنین توانسته‌ایم هزار تن از آبزیان خود را به روسیه صادر کنیم.

وی با بیان این که صادرات ایران به روسیه عمدتا به صورت غیرمستقیم بوده است، گفت: 30 درصد از صادرات ایران به روسیه به صورت مستقیم اما 70 درصد این صادرات از طریق سایر کشورهای اوراسیا صورت گرفته است.

* 5 هزار تن محصولات شیلاتی امسال به روسیه می‌رود

صالحی یادآور شد: در سال جاری پیش‌بینی می‌شود که 5 هزار تن از آبزیان ایران براساس هدفگیری‌های صورت گرفته به روسیه صادر می‌شود.

· تخفیف 20 درصدی محصولات شیلاتی در کلیه فروشگاه های زنجیره ای به مناسب بازگشایی مدارس

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: به مناسبت بازگشایی مدارس از تاریخ 15 شهریور الی 15 مهرماه کلیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای محصولات شیلاتی خود را به صورت هماهنگ با 20 درصد کاهش قیمت عرضه می‌کنند.

وی در پایان افزود: به دنبال توسعه مصرف آبزیان در کشور هستیم که انجام پروژه‌های این چنینی می‌تواند به افزایش مصرف کمک کند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره طبخ آبزیان در استان مرکزی با حضور بیش از 3 هزار نفر شرکت کننده و بیش از 350 نوع غذای آبزیان توسط روابط عمومی سازمان شیلات ایران تاکید کرد: در این راستا روابط عمومی سازمان شیلات ایران با برنامه ریزی در طول سال جاری باید جشنواره های طبخ آبزیان را در استان های دیگر در دستور کار قرار دهد و به این مهم اهتمام ورزد زیرا جشنواره طبخ آبزیان اراک در عید سعید مبعث و استقبال باشکوه مردم و صدا و سیما و پخش زنده مراسم از شبکه اول سیما از این جشنواره مسئولیت روابط عمومی شیلات ایران را در این راستا دو چندان نمود.

منبع : روابط عمومی سازمان شیلات ایران

دیدگاه خود را بیان کنید