افزایش تولید در واحد حجم و کاهش طول دوره پرورش در حوزه آبزیان زنجان

دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۵ بازدید
افزایش تولید در واحد حجم و کاهش طول دوره پرورش در حوزه آبزیان زنجان

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: افزایش تولید در واحد حجم و کاهش طول دوره پرورش از اقدامات مهم انجام گرفته در راستای ارتقای بهره‌وری در حوزه آبزی‌پروری استان زنجان بوده است.

محمود صیاد بورانی در زنجان، اظهار کرد: افزون بر به‌کارگیری تمهیدات مختلف به منظور ارتقای بهره‌وری آب به واسطه استفاده از تجهیزات مدرن آبزی‌پروری در حوزه شیلات استان زنجان، ارتقای بهره‌وری فضا نیز در این حوزه در استان به صورت جدی دنبال شده و موفقیت‌های بسیار خوبی حاصل شده است.

وی با اشاره به کاهش مصرف آب تازه ورودی در مزارع آبزی‌پروری استان زنجان از 10 لیتر به یک لیتر در ثاینه به ازای هر تن تولید ماهی قزل آلا تصریح کرد: به واسطه استفاده از تجهیزات مدرن و ماهیان اصلاح‌ نژاد شده و همچنین به کارگیری خوراک استاندارد در مزارع آبزی‌پروری استان افزایش تولید در واحد حجم محقق شده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان تصریح کرد: افزایش تولید در واحد حجم در ابتدای فعالیت شیلات در استان زنجان از هفت کیلوگرم به ازای هر متر مکعب در سال 75 به 34 کیلوگرم در سال 94 رسیده است.

صیاد بورانی «کاهش طول دوره پرورش» را از دیگر اقدامات مهم انجام گرفته در راستای ارتقای بهره‌وری در حوزه آبزی‌پروری استان زنجان عنوان و خاطرنشان کرد: این موضوع برای آن دسته از کشاورزانی که دارای منابع آبی کشاورزی بوده و از چاه استفاده می‌کنند، می‌تواند بسیار سودآور باشد.

وی بیان داشت: بهره‌برداران استان زنجان می‌توانند در فصل کشاورزی یعنی در فصل بهار و تابستان با رهاسازی ماهی قزل‌آلای پنج گرمی در فروردین ماه تا پایان فصل برداشت محصول خود را در شهریورماه با متوسط وزن 600 گرم برداشت کنند.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان در پایان سخنان خود تولید ماهی قزل‌آلای 600 گرمی در استان زنجان را نتیجه استفاده از ماهیان اصلاح نژاد شده دانست و گفت: وزن ماهی قزل آلای بومی که قبلا در استان پرورش داده می‌شد در 6 ماه از 250 تا 300 گرم فراتر نمی‌رفت و از آنجایی که وزن آن در این محدوده باقی می‌ماند، اکثر بهره‌برداران برای افزایش وزن ماهی تا اواخر پاییز از منابع آبی خود استفاده می‌کردند، لذا با استفاده از ماهیان اصلاح نژاد شده در مدت زمان کمتر و با مصرف آب کمتر ماهی با وزن بالاتر تولید می‌شود

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید