۵۵ طرح آبزی‌پروری در استان مرکزی به بهره‌برداری رسید

یک‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۴ بازدید
۵۵ طرح آبزی‌پروری در استان مرکزی به بهره‌برداری رسید

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: از سال ۱۳۹۲ تا پایان مرداد ماه سال ۱۳۹۵ تعداد ۵۵ طرح آبزی‌پروری در استان مرکزی به بهره برداری رسیده است

حسن اکبری با اشاره به اقدامات حوزه شیلات استان مرکزی اظهار داشت: از سال 1392 تا پایان مرداد ماه سال 1395 تعداد 55 طرح آبزی‌پروری با سرمایه‌گذاری حدود 160 میلیارد ریال در استان مرکزی به بهره‌برداری رسیده است. وی افزود: این تعداد طرح‌ها در زمینه پرورش ماهیان سردابی، تولید بچه ماهی قزل‌آلا و تکثیر و پرورش ماهیان زینتی بوده که از سال 1392 تا اول شهریور سال 1395 در استان مرکزی به بهره‌برداری رسیده است

اکبری تصریح کرد: تعداد اشتغال ایجاد شده از این تعداد طرح‌ها 166 نفر بوده که علاوه بر بهره‌برداری از این تعداد واحدهای آبزی‌پروری در طول این سال‌ها تعداد 51 پروانه تأسیس دیگر در زمینه پرورش ماهیان سردابی، گرمابی و تولید بچه ماهی نیز صادر شده که با تأمین تسهیلات بانکی مربوطه که حدود 220 میلیارد ریال است می‌توان 160 نفر دیگر شغل به صورت مستقیم ایجاد و حدود هزار و 55 تن به ظرفیت تولید ماهی قزل‌آلای استان افزود.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: مطالعات شهرک ماهیان زینتی شهرستان محلات با تولید سالیانه 10 میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی آب شیرین انجام شده و همچنین مطالعات ارزیابی زیست محیطی پرورش ماهی تیلاپیا در طول این چند سال اجرایی شده است.

اکبری خاطرنشان کرد: توسعه مراکز عرضه زنده آبزیان از یک مرکز به 2 مرکز و یک مرکز در حال ساخت با قابلیت عرضه حدود 2000 تن انواع آبزیان به صورت زنده، اخذ مصوبه احداث و راه‌اندازی ایستگاه ملی تحقیقات ماهیان زینتی شهرستان محلات و تبدیل آن به مجتمع تحقیقات ماهیان زینتی کشور و ثبت شرکت دانش‌بنیان مربوطه، افزایش سرانه مصرف آبزیان از 7.8 در سال 92 به 8.3 کیلوگرم در سال 94 و همچنین تشکیل تعاونی تامین نیاز برای تعدادی از آبزی‌پروران از اقدامات دیگر مدیریت شیلات بوده که در طول این سال‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: احداث یک واحد فرآوری و بسته بندی انواع آبزیان با ظرفیت 300 تن در سال در شهرستان دلیجان همچنین پیگیری احداث کارخانه کنسرو ماهی در ظروف قابل انعطاف (پوچ) برای نخستین بار در کشور در شهرستان خمین با ظرفیت تولید 8.5 میلیون قوطی در سال، فعال‌سازی مجدد قفس‌های مستقر در سد هندودر شهرستان شازند، مطالعه ظرفیت‌های آبزی‌پروری در قنوات مستعد استان از دیگر اقدامات شیلات استان بوده است.

اکبری خاطرنشان کرد: راه‌اندازی تنها کارخانه صنعتی تولید آکواریوم کشور در شهرستان محلات و شناسایی چند سد خاکی غیرقابل شرب از جمله سد فرنق، سد بیوران، سد حشیان، سد لوزدر علیا و علیشار جهت نصب قفس به منظور پرورش ماهی قزل‌آلا از اقدامات دیگر شیلات به‌شمار می‌رود.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به برنامه‌های اقتصاد مقاومتی شیلات و اینکه تمام فعالیت‌های آبزی‌پروری انجام شده در استان ماهیت اقتصاد مقاومتی دارد گفت: خوشبختانه مجموع مدیریتی استان و سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نظر مساعدی نسبت به انجام و توسعه فعالیت‌های آبزی‌پروری به‌ویژه انجام در مناطق روستایی و توسعه در استخرهای ذخیره کشاورزی به صورت دو منظوره دارند.

وی افزود: در این خصوص با توجه به اینکه ظرفیت‌های آبزی‌پروری استان در طول 4 سال در سالهای گذشته مطالعه شده در صورتی که برخی از آئین‌نامه‌ها و دستورالعملهای مربوط به انجام فعالیتهای آبزی‌پروری روان‌سازی و نظام صدور مجوزهای آبزی‌پروری نیز ساماندهی شود می‌توان امیدوار بود که در پایان برنامه ششم توسعه جهش قابل ملاحظه‌ای در روند تولید آبزیان پرورشی استان ایجاد شود.

اکبری با اشاره به برنامه‌های اقتصاد مقاومتی بخش آبزی‌پروری به تدوین برنامه‌های فوق در دو بخش توسعه آبزی‌پروری و پرورش ماهی در قفس گفت: علاوه بر این برنامه‌ها که در ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان نیز مصوب شده، تکمیل طرح‌های ویژه و بزرگی نیز در حوزه آبزی‌پروری و صنایع وابسته مد نظر است که در صورت تامین اعتبار و تسهیلات بانکی برای تکمیل آنها می‌توان اقدامات بسیار مناسبی را در ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز بخش آبزی‌پروری و صنایع وابسته در استان ایجاد کرد.

مدیر شیلات جهادکشاورزی استان مرکزی افزود: گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در حوزه آبزی‌پروری، ماهیت بخشیدن به تولیدات شیلاتی استان به عنوان یک برند در حوزه ماهیان زینتی, تولید بچه ماهی قزل‌الا و آبزی‌پروری در استخرهای ذخیره کشاورزی، همچنین تبیین فعالیت‌های در دست انجام و فعالیت‌های مورد نظر برای سال‌های آتی در جلسات شهرستان‌ها است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برخی از دهیاری‌های استان تمایل دارند که با استفاده از اعتبارات خود نسبت به انجام فعالیت‌های آبزی‌پروری در حوزه مدیریتی در روستای خود اقدام کرده و از طریق انجام این فعالیت درآمدی را برای دهیاری ایجاد کنند.

اکبری خاطرنشان کرد: استان مرکزی در حوزه تولید بچه ماهی قزل‌آلا، تولید ماهیان زینتی، صادرات ماهیان زینتی و تولید ماهیان خاویاری از استان‌های پیشرو در کشور به شمار می‌رود

منبع : تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید