استحصال خاویار از دریای خزر به صفر رسید

سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۵ بازدید
استحصال خاویار از دریای خزر به صفر رسید

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی به ممنوعیت صید 6 ساله ماهیانه خاویاری در دریای خزر اشاره کرد و گفت: استحصال خاویار از دریای خزر به صفر رسیده است

محمد پورکاظمی عصر امروز در همایش بین‌المللی دورنمای آبزی‌پروری ماهیان خاویاری در تالار حکمت دانشگاه گیلان با اشاره به ارائه 182 مقاله به این همایش اظهار کرد: مقاله‌های مذکور به 55 داور ارجاع شده است.

وی، ارائه 38 مقاله در همایش بین‌المللی دورنمای آبزی‌پروری را به صورت شفاهی عنوان کرد و افزود: 115 مقاله به پوستر ارائه شده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با بیان اینکه چهار کارگاه آموزشی در همایش بین‌المللی دورنمای آبزی‌پروری ماهیان خاویاری برگزار می‌شود، تصریح کرد: کارگاه‌های آموزشی مذکور با محوریت پرورش ماهی در قفس، ژنتیک کاربردی، فرآوری و تنوع‌بخشی محصولات و حال و آینده بازار خاویار برگزار می‌شود.

پورکاظمی، هدف موسسه تحقیقات علوم شیلاتی و تاسماهیان در برگزاری همایش بین‌المللی دورنمای آبزی‌پروری ماهیان خاویاری را نگاهی به ذخایر این ماهیان در جهان خواند و بیان کرد: سال 85 تولید خاویار جهان 500 تن بود و یک درجه با انقراض فاصله داشت اما پس از 11 سال اکنون تولید خاویار در ریای خزر به 50 تن کاهش پیدا کرده و به شدت در حال انقراض است.

وی به ممنوعیت صید شش ساله ماهیانه خاویاری در دریای خزر اشاره کرد و گفت: استحصال خاویار از دریای خزر به صفر رسیده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با اشاره به نگاه ناامیدانه تولید ماهیان خاویاری در دریای خزر، دریای سیاه و دریاهای دور، خاطرنشان کرد: تولید آبزی‌پروری و گوشت ماهیان خاویاری به 110 هزار تن رسید.

پورکاظمی به تولید یک‌هزار و 500 تن گوشت ماهیان خاویاری و 2 هزار و 200 کیلوگرم خاویار پرورشی در سال گذشته در ایران اشاره کرد و یادآور شد: ناچار هستیم با برگزاری کنگره‌ها و استفاده از تجربه تمام دنیا خاویار ایران را نجات دهیم.

وی با بیان اینکه از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پرورش ماهیان خاویاری از موقعیت بی‌نظیری برخوردار هستیم، اظهار کرد: ذخایر ماهیان دریای خزر به طور مشترک است و چهار کشور دیگر باید در حفظ این ذخایر کمک کنند.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی بر بهره‌گیری از توان علمی دانشگاه‌ها و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید خاویار در کشور تأکید کرد و افزود: تولید خاویار ایران را باید به جایگاه اصلی خود برگردانیم.

پورکاظمی با اشاره به روند توسعه آبزی‌پروری ماهیان خاویاری در کشور، بیان کرد: نشان خاویار ایران در بازار جهانی باید ماندگار شود.

به گزارش فارس، 15 و 16 شهریور ماه جاری همایش بین‌المللی دورنمای آبزی‌پروری ماهیان خاویاری در دانشگاه گیلان در حال برگزار است

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید