قرار گرفتن ایران در ردیف ۵ کشور برتر تولید کننده ماهیان خاویاری

سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۵ بازدید
قرار گرفتن ایران در ردیف ۵ کشور برتر تولید کننده ماهیان خاویاری
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران با اشاره به رشد چشمگیر آبزی‌پروری ماهیان خاویاری در کشور، از قرار گرفتن ایران بین پنج کشور برتر دنیا در زمینه تولید ماهیان خاویاری خبر داد

همایش دورنمای آبزی پروری ماهیان خاویاری صبح دوشنبه و به منظور بررسی آخرین یافته‌ها در زمینه زیست‌شناسی، اکولوژی، فیزیولوژی و بیوشیمی، بهداشت و بیماری‌ها، تکنولوژی فرآورده‌ها، بازاریابی و علوم دیگر مربوط به آبزی‌پروری ماهیان خاویاری در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد. در این همایش که تا عصر امروز به طول انجامید و با قرائت پیام رئیس سازمان شیلات کشور همراه بود، معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران اظهار کرد: مراکز پرورش ماهیان خاویاری در کشور از سال ۷۵ دوباره بازسازی شده است

حسینعلی عبدالحی با بیان اینکه ایران در زمینه پرورش و افزایش ذخایر ماهیان خاویاری گام های بسیار خوبی برداشته است، افزود: ایران در ردیف پنج کشور تولید کننده ماهیان خاویاری در دنیا قرار دارد.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: توسعه و بازسازی ذخایر و مراکز تکثیر در زمینه پرورش ماهیان خاویاری بسیار تأثیرگذار بوده که خوشبختانه ایران نیز در این زمینه فعالیت های خوبی انجام داده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پنج مرکز و ۸۲ مرزعه در کشور در این زمینه فعال هستند، گفت: استان های مازندران و خوزستان از این نظر شاهد رشد خوبی بوده اند.

عبدالحی با بیان اینکه بیشترین مزارع پرورش ماهیان خاویاری در گیلان و مازندران وجود دارد، تصریح کرد: بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری کشور در جویبار مازندران با پرورش ۳۰ تن ماهی خاویاری در حال فعالیت است.

وی با اشاره به بهره گیری از شرکت های بزرگ برای تولید و پرورش ماهیان خاویاری در دریای خزر، اظهار کرد: این شرکت ها در رقابت در سطحی جهانی بسیار حائز اهمیت هستند.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران در ادامه یکی از برنامه های سازمان شیلات را توسعه پرورش ماهیان خاویاری در استان های شمالی به صورت خرد دانست و افزود: فعالیت شرکت های کوچک در طی دوسال گذشته با هماهنگی سازمان پرورش ماهیان خاویاری اجرایی شده است.

وی با تأکید برضرورت توجه به تنوع گونه ای در پرورش ماهیان خاویاری، گفت: بیشتر بچه ماهیان خاویاری از بین ماهیان پرورشی موجود تولید می شود.

به گفته این مسئول حدود ۳۰۰ هزار قطعه فیل ماهی در مراکز پرورش ماهیان خاویاری کشور وجود داشته که سرمایه بزرگی برای توسعه پرورش ماهیان خاویاری است.

وی همچنین به پرورش و توسعه تاس ماهی در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: این گونه ماهی ایران در جهان دارای بازار بسیار خوبی است.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه روسیه بازار بسیار مناسبی برای فروش خاویار است، افزود: با توجه به اینکه تولید خاویار در این کشور کاهش یافته باید از این پتانسیل برای فروش خاویارهای تولید شده ایران بهره ببریم.

همایش بین‌المللی دورنمای آبزی‌پروری ماهیان خاویاری توسط موسسه تحقیقات بین‌المللی تاس‌ماهیان دریای خزر و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با همکاری دانشگاه گیلان، انجمن جهانی حفاظت از ماهیان خاویاری، سازمان شیلات ایران برگزار شد

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید