راه‌اندازی دومین پروژه آبزی‌پروری نوین جهاد نصر کردستان در بندر کیاشهر

پنج‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۱ بازدید
راه‌اندازی دومین پروژه آبزی‌پروری نوین جهاد نصر کردستان در بندر کیاشهر

مدیرعامل شرکت جهاد نصر کردستان گفت: در راستای اجرای روش نوین آبزی‌پروری، پروژه‌ای مشتمل بر 8 فروند قفس به ظرفیت 500 تن در سواحل بندر کیاشهر راه‌اندازی کرده‌ایم

اردشیر معتمدوزیری ظهر امروز در چهارمین همایش ملی پژوهش‌های منابع طبیعی ایران که با محوریت شیلات و بوم سازگان‌های آبی که در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به این مهم که جهان به سرعت در حال رشد و توسعه است بشر همواره درصدد دستیابی به غذای پاک و ارزان قیمت است.

مدیرعامل شرکت جهاد نصر کردستان با بیان اینکه پرورش ماهی نه تنها بخشی از پروتئین مورد نیاز جامعه را فراهم می‌کند، بلکه در ایجاد اشتغال نقش بسزایی دارد، افزود: اراضی کشاورزی که با آب خروجی از استخرهای پرورش ماهی آبیاری می‌شوند از نظر کمی و کیفی محصولات خوبی به بار می‌آورند.

وی تصریح کرد: جهاد نصر کردستان با رویکرد جدید و استراتژی بلندمدت، فعالیت در بخش شیلات و روش‌های نوین آبزی‌پروری مانند پرورش آبزیان در قفس در دریا و دریاچه را با راه‌اندازی واحد پرورش ماهی در قفس ماهی قزل‌آلا رنگین کمان سد زیویه شروع کرده است.

مدیرعامل شرکت جهاد نصر کردستان با اشاره به پرورش نوین آبزی‌پروری در استان افزود: جهاد نصر در این راستا با استقرار 55 فروند قفس با ظرفیت 100 تن نخستین واحد پرورش ماهی را در سد زیویه واقع در استان کردستان راه‌اندازی کرده است.

به گفته وی، اجرای پروژه‌های پرورش ماهی در قفس، در آب‌های داخلی استان‌های غیرساحلی حرکتی ارزشمند در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است که به صورت ویژه در دستور کار جهاد نصر کردستان قرار گرفته است.

معتمدوزیری گفت: در راستای اجرای روش نوین آبزی‌پروری پروژه بعدی را که مشتمل بر 8 فروند قفس و ظرفیت500 تن است در دریای خزر و سواحل بندر کیاشهر واقع در استان گیلان راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی با اشاره به کم آبی در سطح جهان افزود: کردستان با وجود کمبود آب در بخش کشاورزی، بهترین بازدهی را داشته و از لحاظ پرورش ماهی و بحث اقتصاد مقاومتی نیز به بهترین شیوه وارد عمل شده است.

مدیرعامل شرکت جهاد نصر کردستان تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران کشوری خشک و نیمه خشک است و کشاورزی ما در آینده دچار مشکل می‌شود جهاد نصر کردستان به بخش آبزی پروری در راستای ارتقای اقتصاد پایدار ورود پیدا کرده است

معتمدوزیری در ادامه افزود: علی‌رغم ظرفیت‌های کم‌نظیری که در کشور و به ویژه در کردستان وجود دارد، در زمینه تولیدات آبزیان پرورشی ایران طبق گزارشات و آمار در سطح پایینی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: عدم وجود مراکز و موسسات پژوهشی تحقیقی به تعداد کافی و خالی بودن جایگاه انجمن‌های علمی که به طور مستقیم و غیرمستقیم درگیر فعالیت آبزیان پرورشی در ایران هستند از مهم‌ترین دلایل عدم رشد این مهم در کشور ایران است.

مدیرعامل شرکت جهاد نصر کردستان افزود: در راستای گسترش و ارتقای علمی علوم آبزی‌پروری و توسعه کیفی از نیروهای متخصص می‌خواهیم با جهاد نصر کردستان همکاری کنند.

وی از حمایت جهاد نصر کردستان از حمایت جدی پروژه‌های محققین و اساتید در این زمینه خبر داد و ابراز امیدواری کرد، در آینده از حضور صیادان با تجربه در همایش‌ها بهره‌مند شویم تا در کنار هم گام‌های مناسبی در راستای توسعه پایدار در استان برداریم.

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید