قطع حقابه سد سنگ سیاه موجب تلف شدن آبزیان شد

سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۱ بازدید
قطع حقابه سد سنگ سیاه موجب تلف شدن آبزیان شد

تعداد زیادی از آبزیان پایین دست سد سنگ سیاه دهگلان در استان کردستان به دلیل آنچه که فعالان زیست محیطی آن را قطع حقابه رودخانه این سد می دانند تلف شدند

هزاران قطعه بچه ماهی، لاک پشت، قورباغه و جانداران دیگر این منطقه تلف شده اند.
شواهد حاکی است حقابه رودخانه از 25 مهر به طور کامل قطع و بستر رودخانه خشک شده است، یک گزارش اداره محیط زیست کردستان نیز این گفته ها را تایید می کند.
احداث سدها بر روی بستر رودخانه های این شهرستان و عدم رعایت حقابه زیست محیطی، اکوسیستم رودخانه ها را از بین برده است و همین موضوع نیز موجبات تخریب و تصرف بستر و حاشیه رودخانه ها توسط افراد سوجو را فراهم کرده است.

مسئول روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان نیز در این رابطه با تکذیب قطع حقابه رودخانه پایین دست سد سنگ سیاه گفت: تنها یک مورد پرورش ماهی مجوز دار در سد سنگ سیاه وجود دارد که آن هم در مخزن سد است و از آب موجود استفاده می نماید خارج از این و در جای دیگر چون به صورت قانونی نبوده و اخذ مجوز از ادارات مرتبط مانند جهاد کشاورزی و شیلات و همچنین شرکت آب منطقه ای صورت نگرفته است این شرکت قانوناً مکلف و موظف به تأمین آب ان نیست.
یوسف جعفری افزود: علیرغم بارش کم منطقه و حجم کم مخزن سد، جریان پایه در رودخانه پایدار و حقابه زیست محیطی جاری است.
وی گفت: در سنوات گذشته هم جریان رودخانه جهت حقابه زیست محیطی رودخانه پایدار بوده است.
وی اظهار کرد: میزان کنونی حجم آب پنج میلیون متر مکعب است و نیازی به قطع یا کاهش حقابه وجود ندارد.
رئیس اداره امور زیستگاه ها و مناطق اداره حفاظت محیط زیست کردستان پیشتر در جمع خبرنگاران گفته بود در فصل خشک سال 10 درصد جریان پایه و در فصل بارانی سال 30 درصد جریان پایه به صورت حقابه باید رهاسازی شود.
به گفته علی اکبر عامری فر در فصل خشک سال بیشتر اوقات، سدها این حقابه را کاهش می دهند و در مواردی نیز آب رودخانه ها توسط کشاورزان مورد بهره برداری قرار می گیرد و این حقابه رعایت نمی شود.
اما در این مورد در فصل بارانی سال این حقابه قطع شده است که با موارد گذشته متفاوت است.
سد سنگ سیاه از نوع خاکی غیر همگن با ارتفاع 32 متر از پی، طول تاج هزار و 85 متر است که حجم کل مخزن 32 میلیون متر مکعب است.
این سد که در 25 کیلومتری دهگلان قرار دارد در سال 90 افتتاح شد

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید