نخستین اجلاس نمایندگان کشورهای ساحل خزر در عشق‌آباد آغاز شد

سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۸ بازدید
نخستین اجلاس نمایندگان کشورهای ساحل خزر در عشق‌آباد آغاز شد

نخستین اجلاس 5 جانبه گروه کاری کشورهای دریای خزر با موضوع تدوین پیش‌نویس سند مبارزه با صید غیر قانونی منابع بیولوژیک خزر در «عشق‌آباد» آغاز شد

در عشق‌آباد به نقل از دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه ترکمنستان، اولین اجلاس 5 جانبه گروه کاری دریای خزر با حضور نمایندگان کشورهای ساحلی خزر با موضوع پیش نویس سند مبارزه با صید غیر قانونی منابع بیولوژیکی خزر، ساعتی پیش در ساختمان وزارت خارجه ترکمنستان در «عشق‌آباد» آغاز شد.

این اجلاس با محوریت بررسی و تکمیل پیش‌نویس «پروتکل همکاری در مبارزه با بهره‌برداری غیرقانونی از منابع زیستی در خزر (صید و شیلات غیر قانونی) تشکیل شده است.

در این اجلاس 2 روزه نمایندگان تام الاختیار کشورهای جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و روسیه حضور دارند.

در ابتدای این جلسه که در ادامه بدون حضور خبرنگاراران و پشت درهای بسته برگزار شد، هر کدام از نمایندگان کشورهای ساحلی دریای خزر اساس و مبنای موضع خود در ارتباط با پیش نویس پروتکل همکاری در مبارزه با بهره‌برداری غیرقانونی از منابع زیستی در خزر و ملاحظات دولت خود را بیان کردند.

گفتنی است که از زمان فروپاشی اتحاد شوروی در سال 1991، دریای خزر به دلیل برخورداری از منابع نفت، گاز و آبزیان اهمیت استراتژیک ویژه‌ای یافته است.

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر سند کلان و چارچوبی است که وضعیت کلی دریا و حقوق و تکالیف کشورها را ترسیم می‌کند.

این سند راهبردی بیش از 24 سال است که میان 5 کشور ساحلی دریای خزر در حال بررسی است و این پرونده با سابقه 23 سال هنوز هم باز است.

به گفته کارشناسان منطقه حوزه دریای خزر، صید غیر قانونی یک پدیده نامطلوب در دریای خزر است و متاسفانه هم اکنون میزان صید غیر قانونی در دریای خزر از صید قانونی بیشتر است.

گرچه در سال‌های اخیر کشورهای ساحلی دریای خزر فعالیت‌های خوبی را در زمینه احیای ذخایر و رهاسازی لارو ماهیان خاویاری داشته است اما نتایج این اقدامات چندان رضایت بخش نیست.

حفظ و تقویت بخش صید و صیادی، بازسازی و ترمیم ذخایر، پایداری شغل صیادی، حفظ ذخایر دریا، گسترش و توسعه آبزی پروری، ترویج و ارائه یافته‌های جدید شیلاتی و سایر موارد از مهمترین وظایف شیلات است.

دریای خزر یا دریای مازندران (در زبان‌های فرانسوی و انگلیسی و به تقلید از آن، در برخی از نوشته‌های فارسی موسوم به دریای کاسپیَن)، پهنه‌ای آبی است که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود.

دریای خزر بزرگترین دریاچه زمین است که طولی بیش از 1200 کیلومتر و میانگین پهنه ای 320 کیلومتری دارد. مساحت خزر 376 هزار کیلومتر مربع است. از کرانه های خزر، 1900 کیلومتر به قزاقستان، 820 کیلومتر به آذربایجان، 675 کیلومتر به ایران و 3220 کیلومتر نیز به روسیه و ترکمنستان تعلق دارد. ذخایر نفت خزر تا کنون بیش از 200 میلیارد بشکه تخمین زده شده است که پس از خلیج فارس و سیبری در رتبه سوم قرار دارد

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید