سالانه 2 هزار و 650 تُن انواع ماهی در سقز برداشت می شود

چهار‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۷ بازدید
سالانه 2 هزار و 650 تُن انواع ماهی در سقز برداشت می شود

مدیر جهاد کشاورزی سقز در آئین آغاز صید ماهی از دریاچه سد شهید کاظمی گفت: سالانه 2 هزار و 650 تُن انواع ماهی گرمابی و سردآبی در این شهرستان برداشت می شود.

محمد پیشداد روز چهارشنبه در این آئین افزود: از این میزان 2 هزار و 400 تُن ماهی گرمابی از خانواده کپور ماهیان شامل فیتو فاگ، بیگ هد، آمور و کپور طلایی از دریاچه سد شهید کاظمی صید و 250 تُن از استخرهای پرورش ماهی سردآبی برداشت می شود.
وی با بیان اینکه تعدادی از روستاهای شهرستان سقز برای پرورش ماهی سردآبی دارای ظرفیت مناسبی هستند از مردم خواست در راستای ایجاد استخرهای پرورش ماهی اقدام کنند.

رحمان میرزایی، مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان کردستان هم بیان کرد: ایجاد مزارع سردآبی نقش مهمی در راستای اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال، تثبیت شغل و تامین پروتئین دارد.
مدیرعامل تعاونی صیادان 904 شهرستان سقز هم با بیان اینکه این تعاونی 290 عضو دارد، گفت: گشت و کنترل از این دریاچه برعهده اعضای این تعاونی است.
اسماعیل احمد زاده اضافه کرد: در سال جاری یک میلیون قطعه بچه ماهی از شهر 'پل دشت' برای رها سازی در این دریاچه توسط این تعاونی خریداری شد.
علی اکبر ورمقانی فرماندار سقز هم گفت: از محل اعتبارات تملک دارائی های سرمایه ای استان، 2 میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبار برای خرید بچه ماهی جهت رها سازی در این سد در نظر گرفته شد.
رسول حاجی اسماعیلی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست سقز هم با بیان اینکه امسال 270 فقره جواز برای صید ماهی در این دریاچه صادر شد، اظهار داشت: با افرادی که بدون مجوز، اقدام به صید ماهی کنند برخورد و به دادگاه معرفی می شوند.
سد شهید کاظمی در 30 کیلومتری شهر سقز است.
صیادان شهرهای شاهیندژ و بوکان هم از دریاچه این سد، ماهی صید می کنند.
این سد علاوه بر تامین آب شهرهای بوکان٬ میاندوآب و بخشی از شهر تبریز، حدود 55 هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرهای عجب شیر و آذرشهر را نیز سیراب می نماید.
همچنین این سد به علت طبیعت زیبای اطراف آن جزو جاذبه های گردشگری است.
سقز در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید