آغاز عملیات تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی در رودخانه چلوند آستار

شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
آغاز عملیات تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی در رودخانه چلوند آستار

رئیس اداره شیلات آستارا از آغاز به کار تیم تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی برای بازسازی ذخایر این نوع ماهی دریای خزر، در رودخانه چلوند این شهرستان خبر داد

صادق خاصی پور روز شنبه گفت: این تیم شامل 10 نفر از کارشناسان اداره شیلات گیلان است که با مشارکت بخشداری و شورای اسلامی شهر لوندویل تا اواخر اردیبهشت سال آینده در رودخانه چلوند بخش لوندویل این شهرستان مستقر خواهند بود.
وی اضافه کرد: اعضای این تیم با ایجاد سد توری اقدام به صید ماهیان مولد می کنند و در مرحله بعد تخم گیری و اسپرم گیری به روش مصنوعی انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از رودخانه های گیلان بنا بر عوامل زیست محیطی شرایط تخم ریزی ماهیان را ندارند، اظهار کرد: پس از انجام مراحل تکثیر و لقاح، تخم های لقاح یافته جهت پرورش به کارگاه های تکثیر مرکز استان گیلان منتقل و پس از رسیدن به وزن یک تا سه گرم، دوباره جهت رهاسازی به رودخانه چلوند آستارا منتقل می شوند.
در سال جاری چهار میلیون و 20 هزار بچه قطعه ماهی سفید در رودخانه های آستاراچای و چلوند شهرستان آستارا رها شده است.
رودخانه های چلوند و آستاراچای در شهرستان آستارا، بستر مناسب ترمیم ذخایر دریایی، تولیدمثل و تخم ریزی ماهیان استخوانی محسوب می شود و آب این رودخانه ها، امکان رهاسازی میلیون ها قطعه بچه ماهی استخوانی را فراهم می کند.
آستارا با 86 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و ساحل دریای خزر قرار دارد و در 18 کیلومتر نوار ساحلی این شهرستان، ماهی استخوانی صید می شود و صیادان این شهرستان، از ابتدای فصل صید تا 15 اسفندماه امسال، چهار هزار و 854 کیلوگرم ماهی استخوانی صید کرده اند.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید