دستگاه ارزیابی کیفیت گوشت ماهی در مشهد ساخته شد

شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۴ بازدید
دستگاه ارزیابی کیفیت گوشت ماهی در مشهد ساخته شد

دستگاه ارزیابی کیفیت گوشت ماهی به صورت ارزان قیمت و به منظور جلوگیری از هدررفت وقت و سرمایه، برای اولین بار در دنیا و در راستای اقتصاد مقاومتی در مشهد توسط استادیار گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه فردوسی مشهد طراحی و ساخته شده است

امید صفری در مشهد، در خصوص دستگاه اندازه گیری اندیس پراکسید و تیوباربیتوریک اسید ماهی قزل آلا با استفاده از مبنای کامپیوتری، گفت: تسریع فرآیندهای ارزیابی کیفیت گوشت ماهیان به صورت ارزان قیمت و جلوگیری از هدررفت وقت و سرمایه از مزیت‌های این دستگاه است که برای اولین بار در دنیا و در راستای اقتصاد مقاومتی طراحی و ساخته شده است.

وی ابراز کرد: ایران بزرگترین تولید کننده ماهی قزل آلا در دنیا است و بیشتر صید این ماهی به صورت تازه خوری وارد بازار مصرف می‌شود.

استادیار گروه شیلات دانشگاه فردوسی مشهد، ادامه داد: در چند سال آینده پرورش دهندگان ماهی به فکر افزایش سود و مقوله بهداشتی به سمت بسته بندی محصول قزل آلا و با کیفیت حرکت می‌کنند که محصولات بسته بنید این نوع ماهی وارد چرخه مصرف شود، برای همین فرآوری این ماهی بسیار حائز اهمیت است.

این مخترع بیان کرد: یکی از مشکلات در این زمینه ماندگاری کم ماهی قزل آلا در یخچال است که البته برای اینکه ماندگاری این ماهی و فیله آن را افزایش دهند روش‌های شیمیایی و بیو شیمیایی وجود دارد که این فرآیند سه الی چهار روز زمان می‌برد که ما به جواب معقول برسیم.

صفری با اشاره به ساخت دستگاه اندازه گیری اندیس پراکسید و تیوباربیتوریک اسید ماهی قزل آلا با استفاده از مبنای کامپیوتری، گفت: این دستگاه در کمتر از 20 دقیقه با شاخص‌های رنگ سنجی و مطالعات انجام گرفته بین تغییر رنگ فیله ماهی و شاخص‌های فساد مانند TBA و میکروبی می‌تواند کیفیت گوشت ماهی را اعلام کند که این گوشت وارد بازار یا امحاء شود و به تعبیری میزان تازه خوری و یا فساد گوشت را مشخص می‌کند.

استادیار گروه شیلات دانشگاه فردوسی مشهد، بیان کرد: کارهای مطالعاتی دستگاه دو سال به طول انجامید و هم اکنون این دستگاه آماده عرضه به بازار است.

وی با بیان اینکه ساخت این دستگاه شش میلیون تومان هزینه دربرداشته است، بیان کرد: این دستگاه با داشتن صرفه اقتصادی به پرورش دهنده ماهی اجازه تولید انبوه و فرآوری را در زمان محدود می‌دهد و پرورش دهنده می‌تواند محصول باکیفیت برای عرضه داشته باشد.

این مخترع ادامه داد: این دستگاه نمونه خارجی ندارد و از آن جا که پرورش دهنده دیگر نمی‌تواند محصول تازه خوری وارد بازار کند، این دستگاه هشت تا 10 میلیون تومان به وی فروخته می‌شود.

سفری خاطرنشان کرد: این دستگاه ثبت اختراع شده و تاییدیه علمی آن را از نظر مالکیت فکری و معنوی از دانشگاه فردوسی مشهد گرفته‌ایم.

منبع : دانا

دیدگاه خود را بیان کنید