پرورش ماهی در قفس از طرح های شاخص اقتصاد مقاومتی است

پنج‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۲ بازدید
پرورش ماهی در قفس از طرح های شاخص اقتصاد مقاومتی است

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: پرورش ماهی در قفس یکی از طرح های شاخص وزارت جهاد کشاورزی است که در بحث اقتصاد مقاومتی دنبال می شود و مرحله اول آن در دریاچه سد رئیسعلی دلواری در این استان به اجرا درآمده است.

غلامعباس زنده بودی روز چهارشنبه در جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی در بخشداری ریگ باموضوع توسعه آبزی پروری افزود: نگاه شیلات در زمینه توسعه آبزی پروری تنها به میگو معطوف نشده بلکه دراین زمینه به انواع فعالیت های این بخش توجه دارد که پرورش ماهی در قفس از جمله آن است.
وی اظهارکرد: عملیات اجرایی اولین طرح ماهی درقفس و ذخیره سازی استان در دریاچه سد رئیسعلی دلواری آغاز شده و برای اجرای این طرح در دریای خلیج فارس نیز 35 مجوز صادر شده است.
مدیرکل شیلات استان بوشهر افزود: علاوه براینکه در زمینه ظرفیت توسعه میگوی پرورشی هیچگونه محدودیتی وجود ندارد در مورد سایر آبزیان نیز زمینه توسعه از جمله در تولید جلبک، نرم تنان و لاک پشت وجود دارد و استقبال نیز شده است.

زنده بودی اظهارکرد: شیلات در زمینه توسعه صنعت میگوی پرورشی که طرحی شاخص در حوزه اقتصادمقاومتی و نقشی مهم در ایجاد اشتغال و ارزآوری دارد، راهکار و روش های مختلفی را باهدف تولید افزایش بهره وری و تولید در واحد سطح با استفاده از روش نوین در استان بوشهر دنبال می کند که دراین ارتباط تولید 2 بار درسال میگو پرورشی بجد در دستور کار است.
وی اظهارکرد: یکی دیگر از برنامه های شیلات در زمینه توسعه میگوی پرورشی، تولید در آب های نامتعارف است که در اجرایی شدن آن از تجربیات چندین ساله در پژوهشکده میگو اطلاعات خوبی جمع آوری شده است.
مدیرکل شیلات استان بوشهر بیان کرد: احداث شهرک شیلاتی در منطقه پایین دستی رودخانه حله بخش ریگ که از آب های نامتعارف برخوردار است برای شهرستان گناوه پیشنهاد می شود که در مرحله اول در حدود 50 هکتار امکان اجرای آن وجود دارد.
وی گفت: توسعه میگوی پرورشی درسایت رودشور شمالی ریگ در برنامه کاری شیلات قرار گرفته که با استقبال بسیار خوبی از متقاضیان مواجه شده و حتی اعلام کردند که هزینه زیرساخت ها را خود فراهم خواهند کرد.
بخشدار ریگ گفت: این نشست باتوجه به تاکید رهبر معظم انقلاب در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و باهدف و فلسفه رفع دغدغه مشکل بیکاری جوانان، ایجاد صنایع جدید و ظرفیت های جدید اشتغال، حمایت از کارآفرینان و سرمایه گذاران، توسعه و تنوع صنعت آبزی پروری برگزار شده و انتظار می رود افرادی که به بخشداری مراجعه می کنندTمتناسب با ظرفیت بخش نظیر آبزی پروری و بنگاههای تولیدی که مرتبط با اقتصاد مقاومتی است ورود و سرمایه گذاری کنند.
مسعود شیرافکن با بیان اینکه مسیر دولت تدبیر وامید به سمت شکوفایی و توسعه مناطق است، گفت: یکی از ظرفیت های مهم اقتصاد مقاومتی دراین منطقه حوزه آبزی پروری است که باید تلاش و همت مضاعفی برای ترغیبت و تشویق سرمایه گذاران و افزایش بهره وری در صنعت موجود انجام شود.
وی اظهارکرد: اشتغالی که دراین منطقه تنها از طریق وابستگی به دریا فراهم شده مرهون مردم است و دولت باید با تقویت زیرساخت ها و توسعه آن به سمت منطقه ای کردن تجارت دریایی در مقیاس بزرگتر و بهبود فضای کسب وکار تلاش کند.
بخشدار ریگ با بیان اینکه دولت در زمینه واگذاری زمین به توسعه صنعت آبزی پروری در منطقه بدنبال شفاف سازی است و به همه اهالی بومی توجه خواهد کرد، گفت: به منظور شکوفایی ظرفیت های موجود به ارایه دیدگاهها و هم اندیشی همه فعالان عرصه آبزی پروری نیاز داریم.
وی افزود: برگزاری تورهای علمی و جشنواره های محلی با موضوع آبزی پروری، آموزش فعالان این عرصه، تکمیل حلقه کامل این صنعت ،تاسیس صنایع جانبی و ایجاد بهره وری در ظرفیت موجود و پرداختن به تنوع گونه ها از مهم ترین دغدغه های این حوزه است که باید به آنان اهتمام جدی شود.
بخش ریگ از توابع شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر دارای سه سایت پرورش میگو است.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید