اصفهان محل پرورش ۵ نوع ماهی خاویاری است

یک‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۴ بازدید
اصفهان محل پرورش ۵ نوع ماهی خاویاری است

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: اصفهان محل پرورش پنج نوع ماهی خاویاری از گونه‎های استرلیاد، سیبری، چالباش، فیل ماهی و ازون برون است

محمدرضا عباسی اظهار داشت:‌ فرآیند تولید ماهیان خاویاری به صورت پایلوت در چهار شهرستان آران و بید گل، کاشان، اصفهان و خورو بیابانک صورت می‎گیرد.

وی بیان داشت: استان اصفهان یکی از استان‎های پیشگام در پرورش و تولید خاویار بوده به طوری که از سال ۱۳۹۰ با هدف تامین گوشت ماهی در کوتاه مدت و تولید خاویار در میان مدت مبادرت به اجرای پایلوت پرورش ماهیان خاویاری کرده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان داشت: این ماهیان در دریای خزر معمولا بعد از حدود ۱۴ سال به مرحله تولید خاویار می‎رسند ولی در سامانه‎های پرورشی پیش‎بینی می‎شود این مدت به حدود هشت سال کاهش یابد.

وی ادامه داد: امیدواریم طی سه الی چهار سال آینده شاهد اولین بهره‎برداری و برداشت خاویار در استان نیز باشیم.

عباسی اضافه کرد: توسعه صنعت آبزی پروری ماهیان خاویاری و تولید خاویار با توجه به ظرفیت‎ها و پتانسیل‎های مطلوب در کشور می‎تواند تبعات اقتصادی و نیز به لحاظ ایجاد اشتغال و ارز اوری برای کشور داشته باشد و ایران از گذشته تاکنون در صنعت ماهیان خاویاری و صادرات خاویار از کشورهای پیشتاز بوده است.

وی گفت: استان ما پتانسیل و ظرفیت‎های مناسبی برای پرورش ماهیان خاویاری را دارد و تمام واحدهای پرورشی دارای مجوز در استان اصفهان می‎توانند مبادرت به خرید بچه ماهیان کنند و در این خصوص سهمیه ای به هر واحد اختصاص داده می شود که امید است امسال شاهد سهمیه بالاتر استان از بچه ماهیان خاویاری ارزشمند باشیم

منبع : ذاکر نیوز

دیدگاه خود را بیان کنید