آغاز به کار کمیسیون های عالی مدیریت ذخایر آبزیان در آب های شمال، جنوب، داخلی و مدیریت آبزی پروری

چهار‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۳ بازدید
آغاز به کار کمیسیون های عالی مدیریت ذخایر آبزیان در آب های شمال، جنوب، داخلی و مدیریت آبزی پروری

به گزارش روابط عمومی سازمان شیلات ایران کمیسیون های عالی مدیریت بهره برداری ذخایر آبزیان در حوزه آب های شمال شامل ماهیان خاویاری، استخوانی، آب های جنوب و آب های داخلی و مدیریت آبزی پروری به ریاست دکتر حسن صالحی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران امروز چهارشنبه مورخ 95/12/11 ساعت 8/30 صبح با تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید در مکان سالن جلسات سازمان شیلات ایران در تهران آغاز به کار کرد

در این کمیسیون که بنا بر سنوات دیرپا از حدود چهاردهه قبل و پس از برگزاری کمیسیون های مقدماتی در کشور برگزار می شود. رئیس سازمان شیلات ایران ، معاونین و مدیران کل ذیربط ، مدیران کل شیلات استانی های ساحلی جنوب و شمال کشور، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، نمایندگان سازمان دامپزشکی و حفاظت محیط زیست، نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ،فرمانده یگان حفاظت از منابع آبزی، روسای ادارات و کارشناسان ذیربط حوزه کارشناسی حضور دارند پیشنهادات کمیسیون عالی مدیریت بهره برداری ذخایر آبزیان دریای خزر در بخش های ماهیان خاویاری، استخوانی و کیلکا ماهیان حوزه آب های شمال، مدیریت بهره برداری ذخایر آب های داخلی و آبزی پروری نتایج پیشنهادات کمیسیون عالی خلیج فارس و دریای عمان مورد بحث و بررسی قرار گرفته ودر ساعت 17/30امروز چهار شنبه مورخ 95/12/11 با جمع بندی مباحث توسط دکتر صالحی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران به پایان خواهد رسید و مصوبات ابلاغی به عنوان نقشه راه اجرایی سازمان شیلات ایران در سال 1396 به کلیه استان های ذیربط ابلاغ خواهد شد و در پایان هر سال با ارایه گزارش استان ها به تفکیک فعالیت ها و نکات کارشناسی و پرداختن به حوزه های تخصصی به کمیسیون مقدماتی و عالی سال بعد متصل خواهد شد

دکتر حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران و ریاست اجرایی این کمیسیون ها در ابتدای سخنرانی کوتاه خود با عرض تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت جانگداز حضرت فاطمه زهرا (س) و خوشامدگویی به کلیه حاضرین در نشست امروز شاهد این گردهمایی تخصصی پس از یکسال تلاش و زحمت در حوزه های مرتبط شیلاتی در آب های شمال، جنوب، داخلی و مدیریت آبزی پروری هستیم و از همه عزیزان در تمامی حوزه های شیلات ایران، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، دامپزشکی ، محیط زیست و ... به سهم خود تشکر و قدردانی می نمایم.
وی افزود: در ارتباط با حوزه آب های شمال کشور با توجه به موافقت نامه حفاظت و بهره برداری از ذخایر آبزیان در مهرماه 1393 با حضور روسای جمهور 5 کشور ساحلی دریای خزر از بحث های جدی شیلات ایران است که با توجه به تدوین آئین نامه اجرایی این موافقت نامه در سال 1396 این مهم اجرایی خواهد شد.
موضوع مهم دیگر بحث ارزیابی ذخایر ارزشمند دریای خزر است که متضمن ارایه آمار و اطلاعات لازم به ویژه از سوی سایر کشورهای این حوزه است.
- بهینه سازی صید ماهیان استخوانی، پره های صیادی، جهت گیری و ساماندهی پره های صیادی به سوی آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس نیز از دیگر موضوعات مهم دیگر کشور ما در این حوزه است.
- از دیدگاه ما بحث ارزشمند تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری از اهمیت قابل توجهی در این حوزه برخوردار است و پرورش ماهی خاویاری چه در دریای شمال و چه در اراضی ساحلی در قالب مزارع تکثیر و پرورش ماهیان ارزشمند خاویاری از اولویت های مهم سازمان شیلات ایران در این حوزه است.
- موضوع کیلکا ماهیان که بیشترین صید در حوزه آب های نزدیک به ساحل انجام می گیرد با توجه به توافقات انجام شده که در فاصله 25 مایلی کشورهای دیگر و 10 مایلی آب های سرزمینی صورت می گیرد لذا با توجه به این که شناورهای کیلکا در این حوزه در کمتر از 25 مایلی فاصله هستند از ذخایر این ماهیان در حوزه آب های مشترک متاسفانه اطلاعات چندانی در دست نداریم که باید با همکاری کشورهای این حوزه پیگیری شود.
- توجه به مصرف انسانی کیلکا ماهیان متاسفانه باید گفت کار جدی در این حوزه انجام نشده است و در این راستا بخش دولتی، بخش خصوصی، استان های ساحلی، بخش تحقیقات و سایر حوزه های مرتبط باید کار جدی را در ارتقای سهم مصرف انسانی کیلکا ماهیان انجام دهند که این ماهی با ارزش غذایی بالا در سبد غذایی مردم جایگاه بالاتری را به خود اختصاص دهد.
- اصلاح ژنتیکی ماهی قزل آلا ، کپور ماهیان، گونه های گرمابی و ورود مولدین کپور ماهیان اصلاح شده هندی براساس موافقت به عمل آمده با سازمان محیط زیست در مورد ده مزرعه آزمایشی پرورش تیلاپیا از موضوعات مهمی است که باید پیگیری شود.
- بازار مصرف تخم های آزاد ماهیان، اشپل ماهی سفید، قزل آلا و سایر ماهیان این حوزه از بحث های جدی است که فرض کنیم در یک ظروف بسته بندی شیک و بازار پسند می تواند جایگزین مناسبی برای خاویار در بازار کنونی مصرف مردم باشد به عنوان مثال تخم ماهی سوف و سایر ماهیان این حوزه که می شود استحصال نمود که به طور جد خواهش می کنم به این موضوع همه استان های شمالی و موسسات ذیربط به آن توجه نمایند.
- دکتر صالحی به طور خلاصه به مسایل حوزه آب های جنوب هم اشاره ای نمود و افزود: همان طوری که کشش بازار و تقاضای مصرف و خرید خاویار در خارج و داخل کشور بالاست در مورد میگو با توجه به روند رو به رشد افزایش تولیدات این آبزی ارزشمند نخستین تقاضا در فروشگاه های بزرگ زنجیره ای در رابطه با خرید میگو توسط مردم می باشد که باید اذعان نمود تولید میگو در کشور جوابگوی تقاضای داخل کشور نیست و هم در داخل و هم در خارج تقاضا بسیار بالاست که این خود یک نشانه ای است که در بحث صید و پرورش این گونه ارزشمند آبزی باید بیشتر کار کنیم.
دکتر صالحی بحث و مقوله ارزش افزوده فانوس ماهیان را بسیار جدی تلقی نمود و افزود: با توجه به هدف گذاری یک صد هزار تنی این ماهیان و سایر ماهیان سرریز باید با توجه به ذخایر این ماهیان بر موضوع ارزش افزوده 200 هزار تنی فانوس ماهیان و ماهیان سرریز کار کنیم .
- رئیس سازمان شیلات ایران همچنین ارزیابی ذخایر ارزشمند آبزیان حوزه خلیج فارس و دریای عمان، شناورهای فانوس ماهیان، ارتقاء و افزایش بهره وری، ایجاد ظرفیت حداکثری و استفاده بهینه از ظرفیت ها، قابلیت ها و امکانات بخش های دولتی و خصوصی به صورت تجمعی را خواستار شد.
معاون وزیر جهادکشاورزی کار کردن و ایجاد توسعه و جهش در ایام کمبود منابع را هنر مدیریتی تلقی نمود و افزود: آنچه خیلی مهم است ارتقا و افزایش بهره وری در تمامی موضوعات مطرح شده که خلاصه مطرح شد می تواند چشم انداز مثبت و ارزشمندی را نسبت به گذشته فراسوی فعالیت هایمان رقم بزند.
دکتر حسن صالحی معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران در پایان این بخش از سخنرانی خلاصه خود با ابراز تشکر مجدد از زحمات کلیه دست اندرکاران و حاضرین نشست گفت: از خداوند متعال مسئلت می نمایم در آستانه فرا رسیدن سالروز شهادت جانسوز بانوی آب و آیینه و آفتاب، قامت سبز و سترگ ایمان و ایستادگی، شفیعه روز جزا، اسوه پاکی و تقوا، ام ابیها، حضرت فاطمه زهرا (س) مرحمت واسعه رسول گرامی اسلام (ص) کوثر نعیم و ذریه پاک و مهربانش یگانه بانوی عصمت و طهارت را بر سر همه ما به باران نعمتش فرو فرستند و در پایان این دعا گفت: به برکت صلوات بر محمد و آل محمد (ص) . گفتنی است این نشست در سه حوزه فوق تا ساعت 17/30 امروز چهارشنبه 95/12/11در تهران ادامه دارد

دیدگاه خود را بیان کنید