مباحث کشت فراسرزمینی میگو در قزاقستان را دنبال می‌کنیم

شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۴ بازدید
مباحث کشت فراسرزمینی میگو در قزاقستان را دنبال می‌کنیم

مدیر کل شیلات گلستان با اشاره به بازارهای بین‌المللی گفت: طی ماه‌های آینده با ارسال تیمی مباحث کشت فراسرزمینی را در کشور قزاقستان دنبال می‌کنیم.

سیدجواد قدس‌علوی در جلسه با کارکنان شیلات گلستان سایت پرورش میگو گمیشان را تنها مجتمع پاک کشور دانست و اظهار کرد: در مسئله پرورش میگو و تبدیل آن به صنعت، ما تنها به پرورش این محصول فکر نمی‌کنیم بلکه به دنبال ایجاد زنجیره تولید هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت مولدسازی، تصریح کرد: یکی از نقاط آسیب‌پذیر ما در استان ارسال مولد به جنوب، تکثیر و انتقال به استان است که امیدواریم تا انتهای سال ۱۳۹۶ بتوانیم مرکز تکثیر بچه میگو را در استان راه‌اندازی کنیم.

مدیر کل شیلات گلستان افزود: از پنج واحد عمل‌آوری میگو در استان، سه واحد در حال حاضر فعال هستند و با وجود اینکه فعال‌سازی واحدهای عمل‌آوری وظیفه ما نبوده، همکاری لازم صورت گرفته است.

قدس‌علوی با بیان اینکه هنوز میگو در سبد خانوار قرار نگرفته، خاطرنشان کرد: سرانه مصرف میگو در استان و کشور پایین است و ما تلاش می‌کنیم میزان استفاده از این محصول سالم را افزایش دهیم.

مدیر کل شیلات گلستان با اشاره به بازارهای بین‌المللی یادآور شد: طی ماه‌های آینده با ارسال تیمی مباحث کشت فراسرزمینی را در کشور قزاقستان دنبال می‌کنیم.

قدس‌علوی در خصوص ایجاد پایانه‌‌های شیلاتی گفت: مجوز دو پایانه صادراتی در شهرستان‌های گمیشان و بندرترکمن اخذ شده و امیدواریم با توجه به وجود واحدهای عمل‌آوری فعال در استان هر چه زودتر امکان صادرات این محصول فراهم شود.

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات گلستان نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از وضعیت تولید سال 1395 و برنامه‌ریزی سال 1396 پرداخت و افزود: گلستان رتبه سوم تولید کشور در زمینه میگو دارد و از نظر ضریب تبدیل غذایی (F.C.R) رتبه برتر را در کشور داراست.

محمود سقلی تصریح کرد: گلستان در زمینه وزن میگو تولیدی رتبه نخست کشور را دارد و متوسط وزن میگو در کشور 5 /14 گرم بوده در حالیکه میگو استان 16 گرم است.

وی افزود: پرورش میگو در گلستان طی دولت تدبیر و امید به لحاظ افزایش سطح، تولید و نیز ایجاد اشتغال رشد جهشی 533 درصدی را تجربه کرده و امیدواریم این مسیر تداوم یابد.

شایان ذکر است در این جلسه معاون اداره کل دامپزشکی و مسئول صندوق بیمه کشاورزی استان و کارشناسان اداره کل و مرکز تحقیقات شیلات نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید