نابودی ۳ صیدگاه میگو در شرق هرمزگان

یک‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۵ بازدید
نابودی ۳ صیدگاه میگو در شرق هرمزگان

معاون صید شیلات هرمزگان گفت: صید غیرمجاز میگو سبب نابودی ۳ صیدگاه شرق استان شده است

مسعود بارانی اظهار کرد: صیدگاه‌های شرق هرمزگان در اطراف هرمز، کلاهی و دار سرخ به دلیل صید بی‌رویه میگو در حال نابودی است.


وی افزود: اندازه تجاری میگو ۱۵ گرم است، اما میگوها اکنون با سایز کمتر از ۱۰ گرم در بازار به فروش می‌رسد که به دلیل پوسته بسیار نرم و فاسدشدن سریع، ارزش اقتصادی ندارد.

بارانی خاطرنشان کرد:صیادان غیرمجاز میگوها را از نوزادی تا مولد صید می‌کنند که صید میگوهای مولد سبب کاهش تخم‌ریزی و کاهش تعداد میگو در سال‌های بعد می‌شود.

مدیرکل شیلات هرمزگان نیز با اشاره به سه برابر شدن صید غیرمجاز میگو نسبت به سه سال اضافه کرد: سهولت دسترسی به ادوات غیرمجاز، تهیه شناورهای غیرمجاز و زمینه فروش آسان صیدهای غیرمجاز در بازار و کمبود نیروهای یگان حفاظت از منابع آبزیان از عوامل افزایش صید غیرمجاز در استان است.

پرویز محبی افزود: اکنون ۴۵ نیروی یگان حفاظت از منابع آبزیان در نوار ساحلی فعالیت می‌کنند که برای رسیدن به استانداردها باید این تعداد ۳ برابر شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از صید امسال در هرمزگان مربوط به صید غیرمجاز است، گفت: امسال ۱۴ هزار تن انواع آبزیان در هرمزگان به‌صورت غیرمجاز صیدشده است.

محبی عنوان کرد: اکنون بیش از ۱۵ هزار صیاد با ۵ هزار فروند شناور غیرمجاز در نوار ساحلی هرمزگان صید می‌کنند و این در حالی است که تعداد قایق‌های صیادی مجاز استان ۴ هزار و ۳۰۰ فروند است.

مدیرکل شیلات هرمزگان ادامه داد: صید غیرمجاز آبزیان در هرمزگان معیشت بیش از ۲۸ هزار صیاد هرمزگانی را هم به خطر انداخته است.

محبی افزود: ممنوعیت صید آبزیان، رهاسازی لارو میگو و اجرای طرح‌های بازسازی ذخایر ازجمله اقدامات در دست اجرا برای کاهش اثرات صید غیرمجاز در استان است.

وی با اشاره به اینکه امسال ۲۷ نفر از صیادان غیرمجاز را دستگیر شدند، تصریح کرد: شیلات هرمزگان مهر هرسال را به مدت ۴۰ روز فصل مجاز صید میگو اعلام می‌کند.

محبی بابیان اینکه 29 هزار صیاد هرمزگانی با یک‌هزارم و ۱۰۰ فروند لنج صیادی، ۳ هزار و ۲۰۰ فروند قایق و ۶۰ فروند کشتی صیادی در آب‌های هرمزگان فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: هرمزگان یک‌هزارم و ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی با ۲۲ بندر صیادی ۴۰ درصد از صید جنوب کشور را دارا است.

مدیرکل شیلات هرمزگان در پایان گفت: هرمزگان با صید سالانه بیش از ۲۴۰ هزار تن آبزی رتبه نخست صید ساحلی را در کشور در اختیار دارد

منبع : شهر فردا

دیدگاه خود را بیان کنید