کم‌آبی بلای جان تالاب هویزه

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

کم‌آبی بلای جان تالاب هویزه

دنیای اقتصاد: تالاب هویزه یا هورالعظیم در غرب استان خوزستان در انتهای رود کرخه و منطقه مرزی دشت آزادگان بین دو کشور ایران و عراق واقع شده است. در حاشیه این تالاب شهرستان بستان، هویزه و سوسنگرد قرار دارد. فاصله هور تا مرکز شهرستان سوسنگرد حدود 20 کیلومتر و تا مرکز استان حدود 75 کیلومتر است

پوشش گیاهی تالاب با عرصه‌های زیاد آب و آبگیرهای وابسته به تالاب و وجود آرامش محیطی از عوامل مهم و مفیدی است که به اتفاق شرایط بسیار مناسبی برای حضور انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی و انواع ماهیان و آبزیان و همچنین رویش انواع گیاهان هوایی، شناور و غوطه ور در تالاب را ایجاد کرده و تنوع زیستی آن را تضمین و بر غنای اکوسیستم تالابی هورالعظیم افزوده است.
مديركل شيلات خوزستان درباره کمبود آب تالاب گفت: نام هويزه با نام تالاب گره خورده است و اين تالاب داراي نقشي ديرينه در منطقه است كه بايد از اين نعمت خدادادي كمال استفاده را برد و براي نسل‌هاي بعدي آن را حفظ کرد.
سيدرحيم مغينمي كاهش آب، شوري بيش از حد و بي‌سابقه آب و از بين‌رفتن جريان‌هاي آب را به دليل عمليات حفاري از جمله عوامل تهديدكننده آبزيان تالاب اعلام کرد و گفت: در مواردي شاهد تلفات ماهيان تالاب هستيم كه دلايل يادشده در آن نمي‌تواند بي‌تاثير باشد.
وی افزود: شيلات هم براي كمك به اشتغال پايدار صيادان هر ساله نسبت به رهاسازي ماهيان بومي در تالاب اقدام مي‌كنند به طوري كه در سال جاری تاكنون هفت میلیون و 300 هزار قطعه بچه‌ماهي بومي در تالاب رهاسازي شده است و سالانه بطور متوسط 10 ميليون بچه ماهي در آن رهاسازي مي‌شود.
مديركل شيلات خوزستان یادآور شد: بيشتر حاشيه نشينان هور هويزه از طريق صيد و ماهیگیری، دامپروري، كشاورزي، ني بري و حصيربافي امرار معاش مي‌كردند، اما در حال حاضر اتفاقات پيش آمده از جمله جنگ تحميلي، فعاليت‌هاي نفتي و كاهش نزولات آسماني باعث محدود شدن وسعت تالاب شده و تاثير مخربي بر اكوسيستم‌تالاب، مهاجرت پرندگان، مهاجرت اكثر ساكنان مناطق حاشيه‌نشين هور و منطقه شد و ذخائر آبزيان آن به شدت كاهش پيدا كرده است.
مديركل شيلات خواستار مديريت جامع تالاب هورالعظيم با مشاركت تمامي دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط به منظور نجات اين تالاب شد و ادامه داد: كل آورد كرخه قبلا وارد اين تالاب مي‌شد و اين درحالي است كه هم‌اكنون از سويي سدهاي بالادست و از سوي ديگر پديده خشكسالي باعث تهديد حيات اين تالاب شده است.
وي بازگشت تالاب هورالعظيم را به موقعيت سابق در كوتاه‌مدت غيرممكن دانست و تصريح کرد: در حال حاضر همه بايد كمك كنند تا تالاب هورالعظيم حفظ شود و از نابودي آن جلوگيري به عمل آيد و همانگونه كه در تالاب شادگان مديريت جامع آن با تعريف تمام جنبه‌هاي زيست محيطي، اقتصادي و اجتماعي ازجمله صيد و بازسازي ذخاير آبزيان باعث حفظ اين ثروت ملي برای نسل‌هاي بعد شد همين كار نيز در مورد تالاب هويزه انجام شود.
وي خاطرنشان کرد: اگر براي تالاب هويزه چاره‌اي انديشيده‌ نشود رهاسازي بچه‌ماهي در تالاب بي‌اثر است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز گفت: 400 هزار هکتار از زمین‌های مستعد و حاصلخیز دشت آزادگان و هویزه امسال با کمبود و نبود آب مواجه هستند.
کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: امسال در حالی کشت پايیزه را پشت سر می‌گذاریم که زمین‌های کشاورزی منطقه که یکی از قطب‌های کشاورزی استان به شمار می‌روند با مشکلی به نام کمبود یا نبود آب مواجه هستند و اغلب کشاورزان قصد ندارند زمین‌های خود را به زیر کشت ببرند.
وی افزود: مهم‌ترین دلیل این امر نداشتن برنامه از سوی وزارت نیرو برای تخصیص آب به زمین‌های کشاورزی منطقه است که باعث شده اکنون که کشاورزان به آب نیاز دارند تا زمین‌های خود را به زیر کشت ببرند، آب کافی در اختیار آنها قرار نگیرد.
وی با مطرح کردن معضل پايین آمدن سطح زیر کشت بیان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته کاهش تولید داشتیم امسال نیز کاهش تولید را در دشت آزادگان و هویزه خواهیم داشت.
چنگلوایی با اشاره به سدسازی در حوزه رودخانه کرخه عنوان کرد: در حال حاضر هفت سد ساخته شده و چند سد دیگر نیز در منطقه در حال ساخت است که در صورت آبگیری آب منطقه و بخش کشاورزی کمتر می‌شود.
وی با بيان اينكه به دلیل خشكسالي‌هاي اخير و عدم تامين حق‌آبه موردنياز تالاب در سال‌هاي گذشته اين تالاب مورد بي‌مهري قرار گرفت و به تدريج روبه خشكي مي‌رود و پديده گرد و غبار هم تشديد مي‌شود، افزود: تالاب هويزه يك فيلتر طبيعي براي منطقه بوده كه با احياي مجدد آن مي‌توان اميدوار بود كه بخشي از گرد و غبار مهار شود

دیدگاه خود را بیان کنید