رکورد تازه لرستان در تولید ماهی پرورشی

چهار‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۹ بازدید
رکورد تازه لرستان در تولید ماهی پرورشی

لرستان به‌ دلیل شرایط اقلیمی منحصر به فرد، ظرفیت توسعه آبزی پروری و تبدیل شدن به قطب تولید آبزیان پرورشی در استان‌های غیر ساحلی را دارد. این استان با داشتن 2هزارو 450 کیلومتر طول مسیر آبی حوضه کرخه ودز توانایی تولید بیش از 50 هزار تن انواع آبزیان را شامل ماهیان گرمابی وسردآبی در برنامه دراز مدت خود دارد

وجود 565 مزرعه تکثیر وپرورش ماهی در این استان اشتغال بیش از 14 هزار نفررا به صورت مستقیم وغیرمستقیم در فعالیت‌های آبزی پروری و صنایع مرتبط با آن در استان فراهم کرده است.

تولید 470 هزار تن انواع آبزیان پرورشی در سال 96
«حسین عبدالحی» معاون آبزی پروری شیلات ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» میزان تولید آبزیان پرورشی در سال 95 را حدود 460 هزار تن اعلام کرد و افزود: استان‌های مازندران، خوزستان و گیلان به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را درمیان استان‌های شمالی دارند و لرستان در استان‌های غیر ساحلی رتبه اول آبزیان پرورشی را دارد. امسال بنا داریم تولید ماهیان گرمابی، سردآبی و میگو را به 470 هزار تن برسانیم. وی البته این را هم افزود که شیلات ایران با توجه به محدودیت منابع آبی در استان‌های کشور، نگاهی به افزایش سطح تولید در آب‌های شیرین ندارد و بیشتر فعالیتش برمبنای افزایش راندمان است، اما در آب‌های شور افزایش سطح در دستور کار است. به گفته وی در سال گذشته همچنین 21 هزارو 300 تن میگو در کشور تولید شد که برای نخستین بار هرمزگان از استان بوشهر در تولید این آبزی پیشی گرفت. برنامه‌ ریزی بخش شیلات کشور برای تولید میگو در سال 96 رسیدن به تولید 30 هزار تن است. عبدالحی با اشاره به اینکه پرورش ماهی در قفس یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است، افزود: تمام تلاش سازمان شیلات و جهاد کشاورزی استفاده از تمام ظرفیت آب‌های شورشمال و جنوب کشور در این بخش است. در سال 95 حدود 500 میلیون دلار انواع آبزیان صادر شد.برگزاری جشنواره‌های طبخ یکی از راهکارهای شیلات برای افزایش مصرف سرانه است، در حالی که میانگین مصرف سرانه آبزیان در جهان 20 کیلو گرم است این میزان در ایران فقط 10.5 کیلوگرم است. وی مشکل سرمایه درگردش، بالابودن بهره بانکی و بحث تسهیلات را از دیگر مشکلات این بخش خواند.

لرستان 565 مزرعه پرورش ماهی دارد
«کیارش بیرانوند» مدیر کل شیلات لرستان در گفت‌و‌گو با «ایران» توضیح داد: این استان با داشتن بیش از 500 مزرعه پرورش ماهی حدود13.5 درصد تولید ماهیان سردآبی کشور که حدود144 هزارتن است را به خود اختصاص داده و رتبه اول تولید آبزیان پرورشی در بین استان‌های غیر ساحلی را دارد. همچنین لرستان با داشتن 29 مرکز تکثیر ماهیان سردآبی درحدود30 درصد تکثیر ماهیان سردآبی کشور را به خود اختصاص داده است. لرستان درمجموع بیش از 27 هزار تن تولید انواع آبزیان دارد. وی افزود: شیلات لرستان در حال حاضر با تکثیر 170 میلیون قطعه بچه ماهی دارای مقام اول در زمینه تکثیر ماهیان سردآبی در کشور بوده ودرحدود 17درصد مزارع سردآبی کشور را در خود جای داده است.

پرورش ماهی در قفس در 5 سد لرستان
پرورش ماهی در قفس یکی از طرح‌هایی است که جایگاه ویژه‌ای در لرستان دارد. این طرح با اولویت تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی بوده که ارزان بودن سازه‌ها و غنی شدن آب برای مصارف کشاورزی از مزیت‌های آن به شمار می‌رود. همچنین بالا بودن کیفیت گوشت ماهی که در این شرایط پرورش می‌یابد از دیگر مزیت‌های این طرح است. درحال حاضردر لرستان در پنج سد «حوضیان»، «ایوشان»، «خان آباد»، «مروک»و«هاله» به صورت آزمایشی پرورش ماهی در قفس اجرا شده است. درحال حاضر از این 5 سد در مجموع یک هزار تن ماهی برداشت می‌شود. با توجه به سدهایی که در لرستان وجود دارد پیش‌بینی می‌شود که تولید پرورش ماهی در قفس در این استان به بیش از 5 هزار تن برسد. به گفته وی اداره کل شیلات لرستان به منظور بالا بردن سرانه مصرف آبزیان وامنیت غذایی به‌عنوان محصولی سالم در سبد غذایی خانوارها ومعرفی شیوه‌های طبخ آبزیان نخستین جشنواره طبخ را دراسفند ماه سال 95 در لرستان برگزار کرد.

گلایه تولید‌کنندگان از بهره بالای تسهیلات
در همین حال برای شنیدن سخنان تولید‌کنندگان بخش شیلات لرستان به سراغ «علی محمد ملکی صادقی» در روستای «سراب» الشترمی رویم که در سال گذشته به‌عنوان تولید‌کننده نمونه در بخش شیلات در تولید ماهی قزل آلا شناخته شده است. وی در حالی که ظرفیت اسمی مزرعه تولید ماهی‌اش معادل 50 تن است توانسته از این مزرعه حدود 100 تن ماهی قزال آلا برداشت کند. وی سرمایه در گردش و مشکل گرفتن تسهیلات را بزرگ ترین چالش پیش روی تولیدگنندگان آبزی خواند و گفت: متأسفانه نرخ سود بانکی برای ما در حد 35 درصد تمام می‌شود و این برای تولید‌کننده‌ای که باید دار و ندار خود را در طول سال سرمایه‌ گذاری کند، کمر شکن است. وی از مسئولان خواست به منظور حمایت از تولید با ثبات، تسهیلات کم بهره با بازپرداخت طولانی مدت در اختیار آبزی پروران قرار گیرد. وی مشکل دیگر تولید گنندگان ماهی در لرستان را بازاریابی عنوان کرد و گفت: با وجود همه مشکلات مجبوریم ماهی قزل آلا را با کیلویی 8 هزار تومان به دست دلال بدهیم که این مسأله به نداشتن اتحادیه و تعاونی تولید‌کنندگان بر می‌گردد

منبع : روزنامه ایران

دیدگاه خود را بیان کنید