تولید۳۵۰۰تن آبزی درمرکزی طی سال جاری

پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۱ بازدید
تولید۳۵۰۰تن آبزی درمرکزی طی سال جاری

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: طبق پیش بینی انجام شده امسال سه هزار و ۵۰۰ تن آبزی در استان تولید می شود که ۲۰۰ تن آن از طریق سیستم پرورش ماهی در قفس، پرورش خواهد یافت

حسن اکبری شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه از طرح پرورش و تولید ماهی در اراک، با بیان اینکه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه تولید و افزایش ارزش افزوده، طرح پرورش ماهی در قفس مدنظر وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته، اظهار داشت: در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی طرح تولید ماهیان در قفس در کشور سالانه با تولید ۵۰ هزارتن آبزی پیش بینی شده که از این میزان سهم استان مرکزی ۲۰۰ تن تعیین شده است. وی افزود: طرح تولید ماهی در قفس علاوه بر کاهش هزینه تولید، هدایت آبزی پروری به سمت دریاها و آب سدهای غیرقابل آشامیدنی را مورد توجه قرار می دهد

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه برای سال جاری تولید سه هزار و ۵۰۰ تن ماهی در استان مرکزی پیش بینی شده، بیان کرد: طبق برنامه ۲۰۰ تن این میزان ماهی، در قفس و مابقی در سایر سیستم های آبزی پروری تولید خواهد شد.

اکبری به قفس های مستقر در سدهای هندودر شازند، استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان تفرش اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک در سد فرنق و هشیان از توابع خمین و دیوران از توابع ساوه سیستم تولید ماهی در قفس برقرار می شود.

وی با اشاره به اینکه برای سال پایانی برنامه ششم در کشور تولید ۲۰۰هزار تن ماهی در قفس پیش بینی و سهم استان مرکزی در این مدت زمانی ۲۵۰ تن تعیین شده، خاطرنشان کرد: در صورت تحقق ظرفیت های شناسایی شده در استان می توان در پایان برنامه ششم این میزان تولید در قفس را به حدود ۵۰۰ تن نیز افزایش داد.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: براساس ظرفیت سنجی انجام شده، برای تولید آبزی پرورشی در قفس در آب سدهای غیرقابل آشامیدنی، عملکرد استان سال گذشته ۱۵تن بود که این نشان از حرکت رو به رشد این سیستم پرورش آبزیان در استان مرکزی دارد.

اکبری یادآور شد: طی سال گذشته ۶۸تن گوشت ماهیان خاویاری در استان تولید شده که پیش بینی می شود این میزان در سال جاری به میزان ۷۵تن افزایش پیدا کند، همچنین در کشور برنامه ریزی شده است که در پایان برنامه ششم توسعه، ۱۰ هزار تن گوشت ماهیان خاوری و ۱۰ تن خاویار تولید شود.

براساس این گزارش وی در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: به زودی موسسه تحقیقات شیلات ایران با استقرار شرکت دانش بنیان در شهرستان محلات تمامی تحقیقات خود را در رابطه با ماهیان زینتی کشور در این مرکز و موسسه انجام دهد .

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: همچنین دومین شرکت تولید ریز جلبک ها در ایران با گرید مصرف انسانی، آرایشی و بهداشتی در شهرستان دلیجان کار خود را آغاز می کند.

وی بیان داشت: در صورت بهره برداری کامل از این طرح در فاز اول ۱۵۰ نفر و در فاز دوم که استخراج و تولید کامل رنگ دانه های گیاهی مدنظر است اشتغال به ۵۰۰ نفر افزایش می یابد.

اکبری تصریح کرد: از دیگر اقدامات مدیریت شیلات جهاد کشاورزی استان مرکزی در سال جاری شروع عملیات فاز اول اجرایی کارخانه خوراک آبزیان با سرمایه گذاری شرکت دانمارکی به ظرفیت ۱۲هزار تن در سال در فاز اول و ۵۰ هزار تن در سال در فازهای تکمیلی با سرمایه گذاری هفت میلیون دلار است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: مکان یابی برای ورود دومین سرمایه گذاری خارجی در این حوزه که از کشور فرانسه است انجام شده که خبر تکمیلی بعدا اعلام می شود .

وی در پایان با اشاره به ضرورت افزایش سرانه مصرف آبزیان در استان اضافه کرد: در حال حاضر سرانه مصرف آبزیان برای هر نفر در استان ۸.۵ کیلوگرم می باشد که این رقم در کشور ۱۰.۶ کیلوگرم است

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید