صیادان چابهار و کنارک با 250 هزار تن صید رتبه نخست کشور را کسب کردند

یک‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۴ بازدید
صیادان چابهار و کنارک با 250 هزار تن صید رتبه نخست کشور را کسب کردند

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: صیادان بنادر چابهار و کنارک در جنوب استان در دومین سال متوالی با 250 هزار تن صید رتبه نخست کشور را کسب کردند.

هدایت الله میرمرادزهی روز یکشنبه اظهار داشت: چابهار و کنارک با دارا بودن 42 درصد سهم صید بین استان های جنوبی، 40 درصد سهم صید ایران و تامین کردن بیش از 60 درصد ماهیان صنعتی کشور نقش مهم و بسزایی در اشتغالزایی و اقتصاد کشور ایفا می کنند.
وی بیان کرد: سال گذشته (1395) با تمهیدات و برنامه ریزی های انجام شده و همکاری و حمایت مسئولان و دستگاههای مرتبط، با فراهم کردن شرایط دریاروی و سوخت مورد نیاز، صیادان حدود یک ماه زودتر عازم دریا شدند که سبب رشد 10 درصدی سطح صید نسبت به سال 1394 شده است

وی افزود: میزان صید صنعتی سیستان و بلوچستان که غالباً از آبهای دور انجام می شود در سال 92 حدود 111هزار تن، سال 93 حدود 152 هزار تن، سال 94، 155 هزار تن بود که این میزان در سال 95 به حدود 160 هزار تن رسیده است.
وی ادامه داد: آمار صید هر سال در نشست کمیته علمی آمار صید سازمان شیلات ایران در خرداد ماه سال بعد تصویب و تعیین می شود.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: این کمیته پس از بررسی آمار و جمع بندی میزان صید سال 1395 صیادان چابهار و کنارک را 250 هزار تن اعلام کرد سبب کسب رتبه نخست کشوری برای آنان شد.
میرمرادزهی بیان کرد: سال 1394 سیستان و بلوچستان با 231 هزار تن صید رتبه نخست کشور را کسب کرده بود.
وی گفت: حدود 25 هزار صیاد در قالب 34 تعاونی صیادی در آب های ساحلی شهرستان های کنارک و چابهار به وسیله 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق مشغول صید و صیادی هستند.
وی از مهمترین نیازهای صیادان و بنادر صیادی را لایروبی بنادر صیادی بریس، طیس و هفت تیر چابهار عنوان کرد و افزود: بهسازی، برقرسانی و آسفالت محوطه و مسیر راه بنادر صیادی مورد تاکید صیادان است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید