زنجان و کسب رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی در شمال‌غرب

شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۳ بازدید
زنجان و کسب رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی در شمال‌غرب

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: زنجان برای دومین سال متوالی رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی در منطقه شمال‌غرب را کسب کرد.

محمود صیادبورانی با اشاره به این‌که استان زنجان در تولید ماهیان سردآبی، بین 32 مرکز شیلانی رتبه هفتم را دارد، اظهار کرد: پارسال حدود 13 هزار و 700 تن انواع ماهیان سردآبی و گرم آبی در استان زنجان تولید شد و امسال نیز برای تولید 11 هزار و 500 تن انواع ماهی در استان هدف گذاری شده است.

این مسئول استان زنجان را یکی از استان‌های موفق در تولید آبزیان برشمرد و ادامه داد: زنجان یکی از موفق‌ترین استان‌ها در زمینه ارتقای بهره‌وری آب در حوزه آبزی‌پروری است، در واقع بهره‌برداران استان زنجان می‌توانند با رهاسازی ماهی قزل‌آلای ۵ گرمی در فروردین‌ماه، شهریورماه که پایان فصل برداشت است ماهی با متوسط وزن ۶۰۰ گرم برداشت کنند.

وی با اشاره به کاهش مصرف آب تازه ورودی در مزارع آبزی‌پروری استان زنجان از ۱۰ به یک لیتر در ثانیه به ازای هر تن تولید ماهی قزل‌آلا، تصریح کرد: به‌واسطه استفاده از تجهیزات مدرن و ماهیان اصلاح نژاد شده و نیز به‌کارگیری خوراک استاندارد در مزارع آبزی‌پروری استان افزایش تولید در واحد حجم محقق شده است.

صیادبورانی تصریح کرد: «افزایش تولید در واحد حجم» و «کاهش طول دوره پرورش» از اقدامات مهم انجام گرفته در راستای ارتقای بهره‌وری در حوزه آبزی‌پروری استان زنجان است.

وی تولید ماهی قزل‌آلای ۶۰۰ گرمی در استان زنجان را نتیجه استفاده از ماهیان اصلاح نژاد شده دانست و گفت: وزن ماهی قزل‌آلای بومی که قبلاً در استان پرورش داده می‌شد در شش ماه از ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم فراتر نمی‌رفت و از آنجایی که وزن آن در این محدوده باقی می‌ماند اغلب بهره‌برداران برای افزایش وزن ماهی تا اواخر پاییز از منابع آبی خود استفاده می‌کردند، لذا با استفاده از ماهیان اصلاح نژاد شده در مدت زمان کم‌تر و با مصرف آب کم‌تر ماهی با وزن بالاتر تولید می‌شود.

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید