توسعه آبزی‌پروری راهکار مناسبی برای ایجاد اشتغال در روستاها است

یک‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۸ بازدید
توسعه آبزی‌پروری راهکار مناسبی برای ایجاد اشتغال در روستاها است

مدیر شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: توسعه آبزی‌پروری راهکار مناسبی برای ایجاد اشتغال در روستاها است و پرورش آبزیان در کنار فعالیت کشاورزی، توسعه روستاها را رقم می زند

حسن اکبری اظهار داشت: آبزی پروری ساده ترین و اقتصادی ترین روش تولید پروتئین حیوانی و با توجه به اینکه سرانه مصرف آبزیان در کشور و به تبع آن در استان مرکزی هنوز به میانگین جهانی نرسیده، می طلبد که تولید آبزیان گسترش یابد.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: اگر در منابع آبی کشاورزی به خصوص استخرهای موجود اراضی کشاورزی بتوان این فعالیت را توسعه داد، علاوه بر ایجاد اشتغال و تولید در نواحی روستایی، غذای مورد نیاز جامعه به خصوص جامعه روستایی تامین شده و به امنیت غذایی اجتماع کمک می کند.

وی خاطرنشان ساخت: در هر هکتار استخر آبزیان پرورشی می توان سالانه تا هشت تن ماهی گرمابی و ۲۵ کیلوگرم در واحد سطح، یعنی چیزی حدود ۲۵۰ تن در سال ماهی سردابی تولید کرد.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: این در حالی است که تولید در واحد سطح بسیاری از محصولات زراعی مثل گندم و جو، پایین تر از این میزان تولید آبزیان پرورشی در همین مقیاس است.

اکبری بیان داشت: در این ارتباط بهره گیری از تعدادی سدها و بندهای خاکی احداثی در استان مرکزی که برای انجام فعالیت های کشاورزی ایجاد شده اند نیز می تواند به توسعه آبزی پروری در استان کمک کند.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: در صورت انجام مساعدت لازم از سوی دستگاه های متولی و مربوطه در راستای بهره برداری از این منابع آبی برای آبزی پروری، نه تنها در طول سال شاهد تولید حدود ۷۵۰ تن انواع آبزیان پرورشی در اینگونه سدها در استان خواهیم بود، بلکه حدود یکصد نفر به صورت مستقیم از این طریق صاحب شغل می شوند.

وی خاطر نشان ساخت: سرانه مصرف آبزیان در ایران حدود ۱۰.۶ کیلوگرم بوده در حالی که این میزان در میانگین جهانی حدود ۲۰ کیلوگرم است، از طرفی نسبت صید به آبزی پروری نیز ۵۵ به ۴۵ درصد می باشد که می توان با افزایش توسعه آبزی پروری این تناسب را به سمت افزایش پرورش آبزیان نسبت به صید و همچنین افزایش سرانه مصرف آن سوق داد.

اکبری ادامه داد: برای سال جاری تولید سه هزار و ۵۰۰ تن ماهی در استان مرکزی پیش بینی شده که طبق برنامه ۲۰۰ تن این میزان ماهی، در قفس و مابقی در سایر سیستم های آبزی پروری تولید خواهد شد

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید