سیستان و بلوچستان رتبه دوم صیادی در اقیانوس هند را گرفت

دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۲ بازدید
سیستان و بلوچستان رتبه دوم صیادی در اقیانوس هند را گرفت

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: صیادان استان توانسته‌اند رتبه اول حضور در غرب اقیانوس هند و رتبه دوم حضور در کل اقیانوس را به خود اختصاص دهند که این نشان دهنده فعالیت صیادان استان است

هدایت الله میرمرادزهی افزود: با رونق گرفتن صید و ماهیگیری در استان نزدیک به 35 تعاونی صیادی در استان ایجاد و با راه‌اندازی آن برای بیش از 100 هزار نفر صیاد به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی شد.

مدیرکل شیلات استان در ادامه اظهار کرد: امروز صیادی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشاغل مردم بومی در استان شناخته می‌شود و بسیاری از صیادان حتی فرزندانشان را نیز وارد این حرفه می‌کنند تا در آینده آنان نیز از این طریق برای گذراندن زندگی اقدام کنند.

مدیر کل شیلات استان گفت: سیستان و بلوچستان در حوضه آب و سواحل از قابلیت‌های خاصی برخوردار بوده و بیش از ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی کشور را به خود اختصاص داده است که استفاده از آن می‌تواند توسعه اقتصادی و معیشت مردم منطقه را تضمین کند، به همین دلیل لازم است تا با توجه ویژه به این ظرفیت زمینه‌های استفاده مناسب از آن فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: وجود این میزان نوار ساحلی سبب شد تا ۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید در استان ایجاد شود.

میرمرادزهی اظهار کرد: در پی راه‌اندازی این بنادر بسیاری از بومیان برای گذراندن معیشت خود به ماهیگیری و استفاده از آن سوق پیدا کردند، به گونه‌ای که امروز بیش از 2 هزار و 400 فروند شناور لنج و قایق ماهیگیری در بنادر استان پهلو گرفته و صید خود را تخلیه می‌کند.

مدیرکل شیلات استان در ادامه با اشاره به پرورش میگو در استان نیز گفت: استان قابلیت آن را دارد تا در سال دو بار پرورش میگو انجام دهد.

وی تصریح کرد: به دلیل اهمیت غذایی میگو ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو در استان شناسایی و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

میرمرادزهی بیان کرد: برای پرورش ماهی نیز چهار مکان مناسب پرورش ماهی در قفس در پهنه آبی استان شناسایی شده و این در حالی است که وجود بیش از ۱۰۰ واحد فرآوری و عمل آوری ماهی و میگو‌ی فعال استان توانسته است، جایگاه ویژه‌ای در تولید، اقتصاد و اشتغال کشور داشته باشد.

مدیرکل شیلات استان خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان در میان استان‌های جنوبی کشور بیش از ۴۲ در صد سهم صید را دارد و بیش از 40 درصد از کل سهم صید کشور را نیز به خود اختصاص داده است.

وی گفت: صیادان سیستان و بلوچستان تأمین کننده بیش از ۶۰ درصد ماهیان صنعتی کشور هستند

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید