فعالیت در زمینه پرورش ماهی تیلاپیا جرم و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۸۲ بازدید

فعالیت در زمینه پرورش ماهی تیلاپیا جرم و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: هرگونه فعالیت در زمینه پرورش ماهی تیلاپیا جرم محسوب شده و در صورت مشاهده با متخلفان بر اساس قانون برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.
امیر انصاری امروز در اراک، پیرامون خبری که از سوی مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با ادعای مخالفت محیط زیست با انجام پرورش ماهی تیلاپیا در این استان منتشر کرده، توضیح داد: بحث پیگیری برای صدور مجوز پرورش ماهی تیلاپیا به چند سال قبل باز می‌گردد و هیچ مجوزی در این زمینه از سوی محیط زیست صادر نشده است.
وی تصریح کرد: طی چند سال سال گذشته نمونه‌هایی از ماهی تیلاپیا از آفریقا و آمریکا توسط سازمان شیلات وارد کشور شد و پرورش آن به صورت آزمایشی بدون مجوز محیط زیست انجام شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: سازمان شیلات بعد از پرورش این نوع ماهی به دلیل رشد سریع و سودآوری آن تصمیم به توسعه پرورش این‌گونه ماهی در چندین استان کشور به صورت پایلوت از جمله استان مرکزی می‌‌گیرد.

انصاری افزود: با مطرح شدن بحث پرورش ماهی تیلاپیا در استان موضوع با معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شد و مقرر شد ارزیابی‌های زیست محیطی آن انجام شود تا با تایید سازمان مجوزهای لازم صادر شود.

وی عنوان کرد: در این بازه زمانی جلساتی بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان شیلات کشور برگزار شد که با توجه به ویژگی‌های خاص این‌گونه از جمله غیربومی بودن و رشد سریع آن صدور مجوز به دلیل فنی و کارشناسی متوقف شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ماهی تیلاپیا غیربومی بوده و دارای رشد سریع است، احتمال اینکه ورود این‌گونه از ماهیان به آب‌های داخلی منجر به از بین رفتن و خورده شدن تخم و بچه ماهی‌های بومی و در مجموع خسارت و آسیب به گونه‌های طبیعی شود، وجود داشت به همین دلیل جلوی پرورش آن از سوی حفاظت محیط زیست گرفته شد.

انصاری ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست به منظور جلوگیری از آسیب گونه‌های طبیعی و با توجه به خطراتی که این‌گونه می‌توانست برای آبزیان بومی داشته باشد بر اساس نظرات فنی و کارشناسی با پرورش آن مخالفت کرده است.

وی تاکید کرد: اصرار سازمان شیلات برای پرورش این‌گونه از ماهیان به دلیل رشد سریع و صرفه اقتصادی و سود آن در مدت زمان اندک است اما محیط زیست اجازه نخواهد داد گونه‌های طبیعی و بومی آبزیان به خاطر این سودآوری از بین بروند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: هرگونه فعالیت در زمینه پرورش ماهی تیلاپیا جرم محسوب شده و در صورت مشاهده با متخلفان بر اساس قانون برخورد قضایی صورت خواهد گرفت
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید