تشدید اقدامات بهداشتی‌- قرنطینه‌ای در مزارع پرورش ماهی کرمانشاه

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۰ بازدید
تشدید اقدامات بهداشتی‌- قرنطینه‌ای در مزارع پرورش ماهی کرمانشاه

مسؤول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه از تشدید اقدامات بهداشتی‌- قرنطینه‌ای در مزارع پرورش ماهی این استان خبر داد.

پگاه رستمی صبح امروز در جمع اصحاب رسانه، اظهار داشت: با توجه به شروع فصل سرما و افزایش ریسک بروز بیماری‌های ویروسی از قبیل VHS و IHN و به منظور کنترل بیماری‌های فوق در استان و کاهش تلفات و خسارت در مزارع آبزی پروری اقدامات بهداشتی‌– قرنطینه‌ای در سطح مزارع پرورش آبزیان تشدید می‌شود.

مسؤول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه برگزاری کلاس‌های آموزشی در این خصوص و ارائه هشدارهای لازم و چهره به چهره و توزیع بروشورهای آموزشی تهیه شده را از اقدامات در نظر گرفته شده برای اطلاع‌رسانی و آموزش مزرعه‌داران عنوان کرد.

وی در ادامه به ذکر برخی از اصولی که صاحبان مزارع پرورش آبزیان برای مصون ماندن مزارع خود از این بیماری‌ها باید رعایت کنند پرداخت و افزود: برای مزارع نباید از آب رودخانه به صورت مستقیم استفاده کرد و احداث چاهک در حاشیه رودخانه‌ها و ضدعفونی آب ورودی قبل از توزیع آب در استخرها را حتما مورد توجه قرار دهند.

رستمی ضمن تاکید بر عدم خرید و جابجایی تخم چشم زده و بچه ماهی بدون گواهی سلامت دامپزشکی از ممنوعیت ورود بچه ماهی به استان در فصول سرد سال تا زمان افزایش دمای آب و کاهش فعالیت ویروس خبر داد.

این مسؤول استقرار ضدعفونی‌های نفر و خودرو در مبادی مزارع و ضدعفونی مناسب خودروها هنگام جابجایی بچه ماهی و همچنین قبل از ورود به مزرعه را از دیگر راهکارهای پیشگیری از بیماری‌های آبزیان برشمرد.

به گفته وی، ضدعفونی مستمر ابزار، وسایل و دست‌ها، عدم استفاده از ساچوک و ابزار مشترک با دیگر مزارع، محدود کردن رفت و آمد کارگرها در بین مزارع و جلوگیری از حضور افراد متفرقه در مزرعه از راه‌های دیگر برای پیشگیری از شیوع این بیمار‌ها در مزارع آبزیان است.

رستمی خاطرنشان کرد: استفاده از محرک‌های ایمنی، پروبیوتیک‌ها، مکمل‌های معدنی و ویتامین‌ها به منظور تقویت سیستم ایمنی، کاهش استرس‌های محیطی از طریق بهبود کیفیت غذا و کاهش تراکم و دستکاری ماهی‌ها و استفاده از نمک، ضدعفونی تخم‌های در مراکز تفریخ با ترکیبات ضدعفونی کننده یددار به میزان 100PPM و به مدت 10 دقیقه و نصب کوره لاشه‌سوز در مزارع و دفن یا سوزاندن تلفات به صورت بهداشتی نیز در این خصوص ضروری است.

مسؤول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه همچنین از صاحبان مزارع پرورش آبزیان خواست که هرگونه تلفات را به سرعت به شبکه‌های دامپزشکی اطلاع داده و یا از طریق سامانه شبانه‌روزی 1512 و سامانه پیامکی 100010001512 با کارشناسان اداره‌کل دامپزشکی استان در میان بگذارند

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید