سد معشوره تخصیص و پیوست زیست محیطی ندارد

چهار‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۸ بازدید
سد معشوره تخصیص و پیوست زیست محیطی ندارد

نماینده مردم پلدختر ومعمولان در مجلس گفت:سد معشوره برای پایین دست شهرهای دوره چگنی ،معمولان و پلدختر مشکل ساز خواهد بود.

سید حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر ومعمولان در مجلس باتاکید بر مشارکت مردم بر حل مشکل تالاب مهم گری بلمک اظهار داشت: برخی از مردم از سال ۴۲ سند اراضی اطراف تالاب گری بلمک را گرفته اند و این زمین ها به اراضی کشاورزی تبدیل کرده اند زیرا رعایت حقوق مردم در این خصوص لازم وضروری است.

وی با بیان اینکه برخی مردم صد سال بر روی این زمین ها کشاورزی می کنند افزود:توجه به حقوق مردم داشته باشیم در صورتی که اگر برخی افراد غیر قانونی به حریم ملی تجاوز کردند باید قانون با قاطعیت برخورد کند.

کاظمی با بیان اینکه : شهرستان پلدختر دارای ۱۱ تالاب است که کسی به آنها تجاوز و تعرض نکرده است افزود:متاسفانه خشکسالی های اخیر بر روی تالاب های پلدختر تاثیر گذاشته که نیازمند برنامه ریزی برای حفظ این تالاب ها توسط سازمان محیط زیست هستیم.

کاظمی ادامه داد: در سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به لرستان نامه ای مبنی بر احیای تالاب گری بلمک به رئیس سازمان تسلیم کردیم.

وی افزود: طرح شیلات برای احیای تالاب ها،با در نظر گرفتن حقوق مردم از برنامه های پیشنهادی برای رفع مسائل ومشکلات است.

نائب رئیس کمیسیون شوراها وامور داخلی مجلس افزود: امکان پذیر است، گفت: مدیرکل محیط زیست استان باید در این رابطه پیشگام شود تا مشکلات احیای تالاب و مردم حل شود.

وی افزود: در این خصوص صورت جلسه ای حقوقی تنظیم ومقرر شود تا این مسئله با حضور مردم و مسئولان و بدون ایجاد هیچگونه تنشی حل شود.

نماینده مردم پلدختر ومعمولان در مجلس با اشاره به اینکه در گذشته در اجرای نهضت سد سازی درکشور حق لرستان نادیده گرفته شد افزود: سیاست دولت و نگاه کارشناسی وزارت نیرو نسبت به سد سازی کم رنگ شده است به طوری که دولت با احداث سد جدید مخالفت می کند.

وی ادامه داد: سد معشوره با هدف آبی کردن ۳۲ هزار هکتار از اراضی استان مفید است اما مردم پایین دست دوره و چگنی، معمولان و پلدختر در این رابطه نگران هستند.

کاظمی گفت:نظرکاشناسی اولیه وزارت نیرو 50هزارمترمکعب سپس با فشار سیاسی برخی مسئولان استان می خواستند این میزان را به بیش از 275میلیون مترمکعب می خواستند افزایش دهند که با نامه نگاری هایی که با محیط زیست ومعاون اول رئیس جمهور ووزارت نیرو داشته ایم این امر در نهایت به 100هزار مترمکعب هم محقق نشده است.

وی ادامه داد: با پیگیری هایی که انجام گرفت تا کنون احداث سه بند خاکی در پلدختر تصویب شده که با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی این شهرستان ظرفیت احداث ۲۰ تا ۳۰ بند خاکی از پلدختر تا معمولان وجود دارد.

نماینده مردم پلدختر ومعمولان در مجلس با بیان اینکه احداث سد چولهول وبن لار برای مهار آب وسیلاب ضروری است گفت: علی رغم سختی هایی که دولت برای سد سازی می گیرد برای انجام مطالعات اولیه احداث این سدها اعتباراتی مدنظر گرفته شد.

منبع : سفیر افلاک

دیدگاه خود را بیان کنید