تخریب سدهای غیر مجاز ماهیگیری در رودخانه تالش

دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۰ بازدید
تخریب سدهای غیر مجاز ماهیگیری در رودخانه تالش

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تالش از تخریب 12 سد غیر مجاز ماهیگیری در رودخانه لمیر این شهرستان، به منظور جلوگیری از صید بی رویه ماهی خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به ایرنا؛ عارف شادکام گفت: با شروع فصل مهاجرت ماهیان آزاد دریای خزر به رودخانه های تالش جهت تخم ریزی، افراد سود جو با نصب سد کلهام به صید آنها اقدام می کنند.
وی افزود: رودخانه لمیر تالش از رودخانه های مهم برای مهاجرت ماهی های آزاد است و در سایر رودخانه های شهرستان این روش صید مشاهده نمی شود.
وی اظهار کرد: ماهی آزاد از با ارزش ترین گونه های آبزی است و در اغلب نقاط جهان پراکندگی دارد و ماهی آزاد دریای خزر نیز در ساحل جنوبی آن مشاهده می شود و در فصل پاییز جهت تخم ریزی به رودخانه ها مهاجرت می کند.

دام یا سد کلهام در زبان محلی به 'جر' موسوم است و با چوب یا نی ساخته می شود و در انتهای آن قفسی تعبیه شده که ماهی ها در زمان مهاجرت به بالادست رودخانه، در آن گرفتار می شوند.
این روش صید در آستارا و تالش به صورت سنتی رواج دارد اما از نظر زیست محیطی غیرمجاز است و باعث کاهش زادآوری، قطع نسل ماهی های استخوانی، مانداب و آلوده شدن روخانه ها، تکثیر حشرات و بروز بیماری های خطرناک نظیر مالاریا می شود.
شهرستان تالش با 200 هزار نفر جمعیت در 110 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد و دارای 94 کیلومتر نوار ساحلی و 9 رشته رودخانه اصلی است.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید