خراسان رضوی درخواست پرورش ماهی تیلاپیا را دارد

سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۷۴ بازدید

خراسان رضوی درخواست پرورش ماهی تیلاپیا را دارد

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: درخواست پرورش ماهی تیلاپیا در این استان با هدف پرورش گونه های جدید به وزارت جهاد کشاورزی ارسال شد.

محمدرضا مهدیزاده روز دوشنبه گفت: پرورش گونه های جدید ماهی در خراسان رضوی از ضرورتهایی است که باتوجه به بازار و نیاز آن باید انجام شود.
وی به مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با پرورش گونه تیلاپیا اشاره و بیان کرد: هم اینک در ایران فقط در استان یزد پرورش اینگونه ماهی در حال انجام است.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در این استان نیز با توجه به اینکه برخی شهرها به آبهای رودخانه ای دسترسی ندارند و در حوضچه و استخر اقدام به پرورش ماهی می شود پرورش ماهی تیلاپیا ضرر و خسارتی برای محیط زیست نخواهد داشت.
وی گفت: به همین دلیل با هدف افزایش میزان تولید ماهی و ظرفیت سازی جدید درخواست پرورش این گونه ماهی در خراسان رضوی به وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده است.
مهدیزاده افزود: شهری مانند سبزوار آب آزاد ندارد و چاههای آب آن نیز اغلب دارای شوری بالا هستند و امکان پرورش ماهی گرم آبی ندارند. بخاطر نبود آب مناسب پرورش ماهی سردابی نیز در سبزوار با مشکل رو به رو است بنابراین پرورش گونه هایی مانند تیلاپیا که سازگاری بالایی با شوری آب و شرایط خاص دارد در شهرستانهایی با این شرایط ضروری است.
وی ادامه داد: به همین دلیل پرورش تیلاپیا را در شهرستانهایی مانند بجستان، گناباد، مه ولات و سبزوار در نظر داریم تا در صورت موافقت وزارت جهاد کشاورزی اقدام به آغاز پرورش شود.

خراسان رضوی دارای 150 مرکز پرورش ماهی سردآبی و 1260 مرکز پرورش ماهی گرم آبی است. پارسال 10 هزار و 362 تن ماهی در این استان تولید شد.
ماهی تیلاپیا دوره بلوغ جنسی و تکثیر بسیار کوتاهی و سرعت افزایش جمعیتش بسیار بالایی دارد بطوری که در هر دوره 2700 تخم می گذارد و تخم ‌ریزی آن هر دو ماه یکبار تکرار می شود. تیلاپیا توانایی تحمل سخت ترین شرایط محیطی مانند اکسیژن بسیار پایین، طیف وسیع شوری و حرارت آب را داشته و همه‌چیزخوار است.

همچنین گونه ماهی تیلاپیا که زیستگاه اصلی آن شرق آفریقا است قدرت بالایی در انتقال به منابع آبی طبیعی، سدها و سازه‌های آبی داشته و با سرعتی زیاد می ‌تواند تنوع زیستی آبی را با خطر جدی مواجه کند
منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید