یک میلیارد تومان تسهیلات بانکی در حوزه آبزی‌پروری همدان پرداخت شده است

چهار‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۶۳ بازدید

یک میلیارد تومان تسهیلات بانکی در حوزه آبزی‌پروری همدان پرداخت شده است

معاون مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه از سال گذشته ۴۵ طرح آبزی‌پروری برای دریافت تسهیلات به بانک‌های استان معرفی شد گفت: این طرح‌ها به ارزش هفت میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان به بانک‌ها معرفی شده و تاکنون یک میلیارد آن جذب شده است

احمد بختیاری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سرانه مصرف ماهی در دنیا 19 کیلوگرم است و این سرانه در کشور 10.5 کیلوگرم و در استان همدان 7.5 کیلوگرم است.

ماهیان به دو دسته ماهیان پرورشی و غیرخوراکی تقسیم می‌شوند که ماهیان پرورشی خود شامل ماهیان سرد آبی می‌شوند که نمونه بارز آن قزل‌آلا است و ماهیان گرمابی که به کپور ماهیان مشهور هستند در دمای بالا در استان پرورش می‌یابند.

وی بیان کرد: در دسته سوم ماهیان غیرخوراکی تحت عنوان سایر آبزیان شامل ماهیان زینتی و آکواریومی وجود دارد و از نظر روش‌ها ماهیان گرمابی در مزارع و استخرهای دو منظوره پرورش می‌یابند و ماهیان سرد آبی با استفاده از چشمه، قنات، استخرها و غیره پرورش می‌یابد و ماهیان زینتی در فضاهای کوچک پرورش می‌یابد که به آب زیادی نیاز ندارند.

بختیاری عنوان کرد: سال 96 در بخش ماهیان سردآبی 242 واحد و سه هزار و 873 تن تولید در همدان وجود داشت ضمن اینکه در بخش پرورش ماهیان گرم آبی در 599 واحد به میزان 1800 تن ماهی در همدان تولید شد.

معاون مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان افزود: در تکثیر و پرورش ماهیان زینتی نیز 48 واحد فعال بوده که 4 هزار و 120 قطعه را در خود جای داده بود و بچه ماهی قزل آلا در هفت کارگاه به میزان 25 میلیون قطعه تولید شد.

بختیاری اظهار داشت: اشتغال مستقیم به میزان 960 نفرروز و در حوزه صدور تعداد مجوزهای مشاغل خانگی 58 فقره انجام گرفته که منجر به تولید 159 تن ماهی و 530 هزار ماهی زینتی شده است ضمن اینکه تعداد مجوزهای صادره توسط نظام مهندسی نیز 33 فقره بوده که از محل این مجوزها سه میلیون و 600 هزار قطعه بچه‌ماهی قزل‌آلا و دو میلیون و 700 هزار قطعه زالو تولید شده است.

وی بیان کرد: در دوماهه نخست امسال سه میلیون قطعه بچه‌ماهی سردآبی در استان همدان رهاسازی شده و پیش‌بینی می‌شود امسال هشت میلیون رهاسازی شود و پیش بینی امسال تولید چهار هزار و 11 تن ماهی قزل‌آلا در استان همدان تولید شود تا کنون یک میلیون قطعه ماهی زینتی تکثیر شده است و چهار میلیون و 370 هزار قطعه تا پایان سال انجام می‌شود.

45 طرح آبزی‌پروری برای دریافت تسهیلات به بانک‌های استان معرفی شد

معاون مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به حوزه تسهیلات بانکی گفت:در این راستا45 طرح آبزی‌پروری برای دریافت تسهیلات به بانک‌های استان معرفی شده است و این طرح‌ها در قالب توسعه روستایی، صندوق کارآفرینی امید، صندوق توسعه ملی به ارزش هفت میلیارد و 270 میلیون تومان به بانک‌ها معرفی شده که تا کنون یک میلیارد تومان آن جذب شده است.

بختیاری با اشاره به فعالیت 900 استخر پرورش ماهی در استان، تصریح کرد: امسال 70 هزار قطعه بچه‌ماهی کپور خریداری شده و در 140 استخر استان رهاسازی شده است که در سال گذشته 30 هزار قطعه بچه‌ماهی خریداری شده و به صورت ترویجی در 110 استخر استان داده شده و همچنین 100 هزار قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در 20 استخر استان داده شده است.

وی اعلام کرد: در حوزه ترویجی 11 دوره آموزش آبزی‌پروری و طبخ آبزیان در استان پیش‌بینی شده و تا پایان امسال 5400 نفر روز آموزش آبزی‌پروری و طبخ آبزیان در استان برگزار شود.

معاون مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان افزود: سال گذشته چهار میلیون و 120 هزار قطعه ماهی زینتی در استان تولید شد که در سال 97 باید به تولید چهار میلیون و 370 هزار قطعه برسیم

منبع : تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید