ایجاد 11 مزرعه پرورش ماهی خاویاری در مازندران

دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۰ بازدید
ایجاد 11 مزرعه پرورش ماهی خاویاری در مازندران

رئیس اداره برنامه و بودجه اداره کل شیلات مازندران از ایجاد 11 مزرعه پرورش ماهی خاویاری تا پایان سال جاری در این استان خبر داد.

رحمت الله مردانی روز دوشنبه گفت که از این تعداد مزرعه پرورش ماهی ، پنج واحد در قالب تفاهم نامه همکاری که سال گذشته با حضور استانداران استان های شمالی برای توسعه پرورش ماهیان خاویاری منعقد شد ،‌ ایجاد می شوند.
وی افزود : 2 واحد از این مزارع پرورش ماهی در شهرهای تنکابن ، عباس آباد در غرب و بقیه واحدها نیز در شهرستان های شرقی مازندران احداث می شود.

تفاهم نامه ای اوایل سال گذشته با هدف حمایت و توسعه پرورش ماهیان خاویاری ، اشتغالزایی دانش آموختگان دانشگاهی، حفظ و تثبیت ذخایر ملی میان استانداری های گیلان ، گلستان ، مازندران و بنیاد علوی در گیلان امضا شد که بر اساس آن بنیاد علوی ، شرکت مادر تخصصی کشاورزی و دامپروری این بنیاد ، بانک سینا ، سازمان شیلات ایران ، استانداری های گیلان ، مازندران و گلستان با هدف توسعه پرورش ماهیان خاویاری باید در این حوزه همکاری همه جانبه داشته باشند.
رئیس اداره برنامه و بودجه اداره کل شیلات مازندران گفت که برای ایجاد این مزارع پرورش ماهیان خاویاری حدود یکصد میلیارد ریال اعتبار با سود حدود 8 درصدی و بازپرداخت حدود هفت سال پیش بینی شده است.
مردانی با بیان اینکه برای ارائه تسهیلات به متقاضیان به طرح ها محدودیتی در این استان وجود ندارد ، افزود :‌‌ اکنون پرونده متقاضیان این طرح ها برای دریافت تسهیلات به مبلغ حدود 110 میلیارد ریال به بانک عامل فرستاده شد که تاکنون حدود 50 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت و 6 مزرعه پرورش ماهیان خاوریای از این محل در مازندران ایجاد شده است.
وی گفت که پرونده بقیه متقاضیان برای دریافت مبلغ باقی مانده به علت در اختیار نداشتن زمین ، وثیقه های بانکی و نیز پائین بودن میزان دبی آب چاههائی که معرفی کردند ، به مشکل برخورده است که تلاش برای رفع آنها ادامه دارد.
رئیس اداره برنامه و بودجه اداره کل شیلات مازندران گفت که با بهره برداری از این 11 مزرعه پرورش ماهی خاویاری شاهد تولید مقدار 20 تن ماهی خاویاری در این استان خواهیم بود.
مردانی با اظهار بی اطلاعی از میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در اجرای طرح های پرورش ماهیان خاویاری در این استان افزود :‌ خوشبختانه از سال ها پیش طرح های بزرگ ساحلی پرورش ماهیان خاویاری در مناطقی از شهرستان های این استان از جمله جویبار ،‌ رامسر و کلارآباد عباس آباد اجرا شده است.
وی ادامه داد :‌ به عنوان نمونه در منطقه ساحلی لاریم جویبار اجرای سه طرح از سوی موسسه جهاد نصر حمزه از سال 1395 آغاز شد و که ظرفیت تولیدی یکی از این طرح ها تولید حدود 2 هزار تن ماهی خاویاری در سال است که هم اکنون در حال فعال است .
در حال حاضر 15 مرکز پرورش ماهی خاویاری ساحلی در استان فعال است که ظرفت تولید اسمی آنها حدود 2 هزار و 500 تن گوشت و 32 تن خاویار در سال است.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید