۴ هزار قایق صیادی چابهار وکنارک ۱۶سال چشم انتظار صادر کردن مجوز صید هستند

یک‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۹ بازدید
۴ هزار قایق صیادی چابهار وکنارک ۱۶سال چشم انتظار صادر کردن مجوز صید هستند

شماری از مالکان قایق های کوچک ماهیگیری در ارتباط با خبرنگار ایرنا اظهار داشتند که از چندین سال پیش تا هم حالا منتظر دریافت مجوز برای صید می باشند و با توجه به اینکه شغلشان تنها صیادی هست و شغل و حرفه دیگر و سرمایه ای برای سرمایه گذاری ندارند از مدیران درخواست کردند نسبت به صادر کردن مجوز صید برای آنها کمک کنند.

وی اظهار کرد: چابهار و کنارک پتانسیل های خوبی در راستای صید انواع آبزیان دریایی دارند و این حجم لازم هست برای ایجاد اشتغال زیادتر بکار گرفته گردد.
وی با انتقاد از عدم صادر کردن مجوز تازه برای شناورهای صیادی قایق در چابهار و کنارک اظهار داشت: سازمان شیلات ایران هرچه تندتر در راستای صادر کردن مجوز صید برای این قایق اقدام نماید تا اشخاص محلی بتوانند با صید ماهی خرج اندک خانواده خود را تهیه کنند.

وی گفته بود: در یکی از آمارهای اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان برنامه ریزی برای اشتغال ۳۰۰ هزار نفر در حوزه شیلات عنوان شده هست و این در حالیست که منحصرا در حد هشت هزار نفر از اشخاص محلی ۱۵ سال در حسرت اشتغال در حوزه صید آبزیان (ماهی ومیگو) می باشند.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی با اظهار اینکه تعداد ای از مدیران به دستاویز عدم صادر کردن مجوز برای شناور قایق بعد از گذشت ۱۶ سال اقرار می کنند ذخیره های ماهی در چابهار و کنارک اندک هست، افزود: چابهار و کنارک به آب های آزاد اقیانوس هند متصل می باشند و از نظر ذخیره های هیچ تنگنای ندارند.

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان نیز اظهار داشت: ۹۳۰ فروند لنج و هزار و ۴۰۰ فروند قایق صید و صیادی با حدود ۲۴ هزار نفر صیاد دایمی و فصلی در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در حوزه اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: علاوه بر هزار و ۴۰۰ قایق مجوز دار اکثر از ۲ هزار و ۳۰۰ قایق غیر قانونی و بدون هر گونه مجوز صید دیگر نیز در حوزه آب های ساحلی چابهار و کنارک وجود دارد که مبادرت به صید بی رویه در زمان های متفاوت می کنند.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان اهتمام کرد: حجم آب های ساحلی برای صید ماهی محدود هست و هزار و ۴۰۰ مجوز صادر گردیده فعلی برای صیادان در راستای صید با قایق کافی هست.

وی گفته بود: اکثر از ۱۶ سال از عدم صادر کردن مجوز برای شناورهای قایق می گذرد و استراتژی سازمان شیلات ایران محافظت اشتغال فعلی، افزایش ذخیره های ماهی و مجال تجدید و رشد آبزیان در محدوده آب های چابهار وکنارک هست.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید