اولین شهرک تخصصی ماهیان زینتی قم احداث می‌شود

دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۷۳ بازدید
اولین شهرک تخصصی ماهیان زینتی قم احداث می‌شود

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان قم از گسترش تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در قم خبر داد و گفت: عملیات اجرایی اولین شهرک تخصصی ماهیان زینتی قم آغاز می‌شود

سید محمدرضا طاهری با اشاره به اینکه استان قم در زمینه تولید ماهیان زینتی با تولید سه میلیون و ۷۵۰ هزار قطعه و بیش از ۴۰ کارگاه تولیدی دارای رتبه یازدهم کشور در سال ۱۳۹۵ است، اظهار داشت: هم اکنون انواع ماهیان زینتی شامل آنجل، گوپی، مولی، اسکار، تایگر، دیسکاس، انواع سیچلاید، کوی، انواع گلدفیش، پلاتی، سوارتیل و فلاور و... در استان قم در حال تولید است.

وی افزود: از آنجا که در استان قم با چالش آب مواجه هستیم، روند توسعه پرورش آبزیان باید به سوی تولید متراکم ماهی و پرورش گونه‌های آبزی با نیاز آبی کم باشد که توسعه پرورش ماهیان زینتی نیز در همین راستا قابل طرح و اجرا می‌باشد.

وی به حمایت‌های مدیریت شیلات سازمان جهاد کشاورزی از تولید ماهیان زینتی اشاره کرد و بیان داشت: صدور مجوز پرورش ماهیان زینتی، اعطای تسهیلات بانکی و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی در زمینه تکثیر، بهداشت و بیماری ماهیان زینتی، بازدیدهای علمی ترویجی از جمله این حمایت‌ها به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه توسعه ماهیان زینتی در استان در سه محور قابل اجرا می‌باشد، افزود: اولویت اول، توسعه تکثیرو پرورش ماهیان زینتی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی موجود در مزارع کشاورزی و گلخانه‌ها با حداقل حق آبه کشاورزی است که به عنوان یک سرمایه گذاری انجام شده و در دسترس می‌باشد که تاکنون نزدیک به ۱۰۰ باب استخر با راهنمایی و مساعدت شیلات توسط ماهیان کوی و گلد فیش ماهیدار شده است

طاهری افزود: از گونه‌های مناسب جهت تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی می‌توان به ماهیان زینتی بچه زای گوپی و مولی برای پرورش در نیمه اول و گرم سال اشاره نمود که در صورت ایجاد پوشش گلخانه‌ای روی استخر و گرمایش آب می‌توان در نیمه دوم سرد سال نیز این گونه‌های بچه زا را تولید نمود.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان قم با تأکید بر اینکه تلفیق پرورش ماهیان زینتی با پرورش گیاه یا به عبارتی آکواپونیک باعث افزایش راندمان تولید ماهیان زینتی و بهره اقتصادی فعالیت خواهد شد، افزود: ماهیان گوپی و مولی بیشتر برای مناطق دشتی و گرم استان توصیه می‌شود.

پرورش ماهیان گلدفیش و کوی برای کلیه مناطق قم امکانپذیر است

وی افزود: دو گونه مناسب دیگر برای تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی، ماهیان گلد فیش و کوی نژاددار هستند که عملیات تکثیر و پرورش آنها در تمام طول سال امکانپذیر است و به سرمای زمستان مقاوم هستند و نیازی به ایجاد پوشش گلخانه‌ای روی استخر را ندارند، هرچند درصورت ایجاد پوشش گلخانه‌ای روی استخر می‌توان در نیمه دوم سال نیز افزایش تولید داشت.

طاهری با بیان اینکه تکثیر و پرورش ماهیان گلدفیش و کوی برای کلیه مناطق استان امکانپذیر است، گفت: پرورش ماهیان زینتی در استخرهای ذخیره آب با آب لب شور نیز امکانپذیر است و در استان اجرا گردیده است، از گونه‌های مناسب ماهیان زینتی جهت پرورش در آب‌های شور می‌توان به ماهی آنجل مونو تایگر و اسکات نام برد.

وی با اشاره به اینکه اولویت دوم، پرورش ماهیان زینتی در قالب مشاغل خانگی روستایی است که می‌تواند در ارتقای اقتصاد خانوار روستایی تأثیرگذار باشد، افزود: تاکنون بیش از ۷۰ مورد پروانه پرورش ماهیان زینتی در قالب مشاغل خانگی با ظرفیت حدود یک میلیون قطعه صادر شده است.

وی اظهار داشت: اولویت سوم، ایجاد شهرک ماهیان زینتی با مساعدت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، مدیریت شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور و استان قم است که با تکمیل مراحل مطالعات، به زودی عملیات اجرایی اولین شهرک تخصصی ماهیان زینتی استان با ظرفیت سالانه بیست میلیون قطعه و اشتغالزایی ۴۴۰ نفر مستقیم آغاز خواهد شد.

طاهری تصریح کرد: مدیریت شیلات همچنین از صاحبان و مجریان ساخت گلخانه‌های استان که استخر ذخیره آب کشاورزی واحد گلخانه‌ای خویش را بر اساس نقشه تیپ استخر دومنظوره ذخیره آب پرورش ماهیان زینتی احداث نمایند حمایت خواهد نمود تا امکان تکثیر و پرورش استاندارد و بهینه ماهیان زینتی برای مالک گلخانه یا متقاضیان اجاره استخر مزبور فراهم گردد.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: فرصت شغلی مناسب دیگر در زمینه ماهیان زینتی، ورود تشکل ماهیان زینتی یا اشخاص حقیقی و حقوقی به مقوله بازاریابی و صادرات ماهیان زینتی می‌باشد

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید