هدف گذاری تولید 800 هزارتن انواع آبزی در برنامه ششم توسعه

دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۰ بازدید
هدف گذاری تولید 800 هزارتن انواع آبزی در برنامه ششم توسعه

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: در برنامه ششم توسعه پرورش و تولید 800 هزارتن انواع آبزیان از جمله ماهی و میگو هدف گذاری شده است

حسین عبدالحی روز دوشنبه در نشست خبری در خصوص وضعیت تولید ماهی تیلاپیا در ایران و جهان افزود: براساس اقلیم متفاوت ایران سال گذشته 459 هزار تن تولید انواع آبزی در کشور تولید کردیم که ایران رتبه نخست منطقه را کسب کرد.
وی با بیان اینکه 230 میلیون قطعه ماهی زینتی در کشور تولید می شود، اظهارداشت: تیلاپیا یک نوع ماهی آکواریومی بوده که در آکواریوم هم قابل نگهداری است؛ این گونه ماهی انواع مختلف دارد و ممکن است برای این کار نیز پرورش داده شود.
عبدالحی گفت: براساس گزارش تنوع آبزیان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) 560 گونه آبزی قابل پرورش وجود دارد که تیلاپیا یکی از این گونه‌ها بوده و پرورش آن به سرعت در حال توسعه است.
به گفته وی، سازمان شیلات ایران تعیین کننده سیاست ها و کنترل مجوزها است که با کمک سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مرجع صدور مجوز برای پرورش ماهی است اما تاکنون مجوزی برای پرورش رسمی تیلاپیا صادر نکرده است.
وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نیز یکی از ارگان های ذیربط برای صدور مجوز در کنار سازمان شیلات ایران است، افزود: طرح های تحقیقاتی برای تولید ماهی تیلاپیا توسط بخش خصوصی در محدوده تحقیقاتی بافق در استان یزد در حال اجراست.
به گفته وی، ‌اکنون برخی از گونه‌های بومی کشور در مؤسسه تحقیقات در حال بررسی است تا بتوانیم آنها را وارد چرخه تولید و مصرف کنیم که نمونه آن ماهیان خاویاری است.

عبدالحی تصریح کرد: طبق قانون هیچ مزرعه پرورش ماهی حق ندارد تا قبل از صدور مجوز اقدام به پرورش ماهی تیلاپیا کند، در صورت مشاهده هرگونه تخلف درب واحد تولیدی پلپ و پروانه بهره برداری آن باطل می شود.
وی درباره اینکه چرا پرورش ماهی قزل آلا را جایگزین تیلاپیا نمی شود، گفت: از نظر شرایط تولید و مصرف به هیچ عنوان ماهی تیلاپیا با ماهی قزل آلا قابل مقایسه و رقابت نیست زیرا قزل آلا از وضعیت تولید خاص برخوردار است و این دو نمی توانند جایگزین یکدیگر باشند.
به گفته وی، طبق برنامه قرار است 200 هزارتن ماهی قزل آلا در پرورش ماهی در قفس دریای شمال و جنوب کشور داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، برنامه تولید و پرورش ماهی تیلاپیا از سال 90 در ایران به شکل تحقیقاتی در بافق یزد کلید خورد که با مخالفت های سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون مسکوت مانده بود و تنها دو شرکت بخش خصوصی به طور محصور و محدود شده امکان پرورش و تولید این ماهی را داشتند.
اکنون گونه ماهی تیلاپیای نیل در ایران موجود است که دارای تغذیه گیاهی بوده اما گونه های دیگر آن گوشت خوار هستند

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید