مرگ هزاران ماهی در جنگل گلوبردکان ریز

شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۶ بازدید
مرگ هزاران ماهی در جنگل گلوبردکان ریز

در حالی که هزاران قطعه ماهی در هفته جاری در جنگل گلوبردکان بخش ریز شهرستان جم در استان بوشهر تلف شده‌اند، اما هنوز علت آن مشخص نشده‌است

جنگل گلوبردکان واقع در بخش ریز در فاصله 40 کیلومتری مرکز شهرستان جم قرار گرفته است.

این جنگل به دلیل وجود طبیعت زیبا و گونه‌های مختلف گیاهی و همچنین حضور انواع حیوانات و چشمه‌های روان به یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین نقاط جنوبی استان بوشهر تبدیل شده که محافظت از این طبیعت بکر و دیدنی در شهرستان جم به شدت احساس می‌شود.

بر اساس این گزارش، طی هفته جاری فاجعه‌ای زیست‌محیطی در رودهای روان واقع در دل این جنگل رخ داده و هزاران ماهی تلف شده‌اند.

مرگ آبزیان و به خصوص ماهی‌های واقع در رودخانه جنگل گلوبردکان ریز طی هفته اخیر، داد مردم بخش ریز را در آورده و اهالی بخش ریز از مسئوولان درخواست دارند هر چه سریع‌تر مرگ آبزیان واقع در جنگل گلوبردکار را بررسی و مشکل را رفع کنند.

آنچه رسانه‌های خبری شهرستان جم از این اتفاق منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد هنوز مسئولان محیط زیست شهرستان جم دلیل این اتفاق را نمی‌دانند و آبزیان رودخانه جنگل ریز همچنان در حال تلف‌شدن هستند.

جمعی از مردم بخش ریز نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان جم با بیان این که این اتفاق قابل جبران نیست، افزودند: مسئولان می‌گویند صدها ماهی ولی طی هفته اخیر هزاران ماهی و آبزیان در رودخانه جنگل گلوبردکان از بین رفته‌اند و اقدام موثری برای رفع آن انجام د اده نشده است.

آنها با در خواست از مدیرکل محیط زیست استان بوشهر بیان کردند: مسئولان محیط زیست شهرستانی جم در منطقه حضور دارند اما برای حل این مشکل باید مسئولان محیط زیست استان ورود کند تا شاهد از بین رفتن آبزیان این جنگل نباشیم.

فعال محیط زیست استان بوشهر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان جم، اظهار داشت: اثرات این فاجعه خیلی بیشتر از آن است که ما می‌پنداریم که یکی از تبعات مرگ آبزیان تهدید منبع غذایی گونه‌های جانوری دیگر است.

شیبر فکوریان با بیان این که احتمال این هم وجود دارد که آب شرب مردمان ریز و انارستان و روستاهای تابع نیز ناسالم شده باشد، گفت: نامه نگاری‌هایی برای حضور مسئولین استانی مربوطه برای تصمیمات سریع و مقابله هر چه زودتر با این مساله صورت گرفته است.

وی در ادامه به دامداران توصیه کرده تا اجازه ندهند، قبل از مشخص شدن علت فاجعه، دام هایشان از آب این رودخانه استفاده کنند، چرا که اگر هم تلف نشوند، احتمال تولید گوشت و یا شیر ناسالم دور از انتظار نخواهد بود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان جم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان جم در خصوص تلف‌شدن صدها ماهی و آبزیان در رودخانه جنگل گلوبردکان بخش ریز اظهار داشت: هنوز علت اصلی فاجعه رخ داده به طور قطع به یقین معلوم نیست ولی طی مشاهداتی که صورت گرفته، کل رودخانه ریز به سمت باغان شهرستان دشتی دچار این فاجعه شده است.

وی ادامه داد: مشاهدات اولیه ما مبنی بر وجود ماده‌ای لزج و چسپناک رسوب کرده در بستر رودخانه بوده که از آن به عنوان عامل اصلی فاجعه مرگ آبزیان جنگل گلوبردکان می‌توان یاد کرد.

محمدتقی محمدی بیان کرد: نمونه‌هایی از این ماده برای ارسال به آزمایشگاه و بررسی‌های بیشتر گرفته شده و امیدواریم هر چه سریع‌تر با شناسایی عامل مرگ آبزیان برای حل مشکل اقدام کنیم.

به گزارش فارس، قرار گرفتن رودخانه جم به سمت جنگل گلوبردکان ریز و باغان شهرستان دشتی در کنار شرکت پالایش گاز فجر جم طی سالیان گذشته مشکلات زیادی را برای محیط زیست شهرستان جم به وجود آورده و اکثر فعالان حوزه محیط‌ زیست معتقدند عبور رودخانه از کنار پالایشگاه گاز فجر جم می‌تواند سبب مشکلات زیست محیطی در شهرستان جم شود.

در سال گذشته نیز گفته‌ای تایید نشده از طرف مسوولان در شهرستان جم رسانه‌ای شد که طی آن به دلیل ریخته شدن پسماند‌های شرکت فجر جم در رودخانه تنگ حنا شهرستان جم، صدها ماهی و آبزیان این رودخانه تلف شده‌اند، اما در پی اتفاق هفته اخیر در جنگل گلوبردکان، علت مرگ آبزیان هنوز مشخص نشده است

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید