اصفهانی‌ها یک‌چهارم میانگین جهانی ماهی مصرف می‌کنند

چهار‌شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۷ بازدید
اصفهانی‌ها یک‌چهارم میانگین جهانی ماهی مصرف می‌کنند

مدیر شیلات اداره کل جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: میزان مصرف ماهی در ایران نسبت به میانگین جهانی یک‌چهارم است و اصفهان نیز همین رقم مصرف را دارد

مجتبی فوقی عصر امروز در سمینار یک روزه نقش آبزیان در ارتقاء سلامت جامعه، اظهار کرد: سازمان شیلات ایران و به طبع استان اصفهان 2 وظیفه اساسی بر اساس مصوبات دولت بر عهده دارد که یکی از آن‌ها آبزی‎ پروری است تا با استفاده از منابع آبی موجود بتوانیم تولید آبزیان را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه هدف تولید آبزیان در گلپایگان به بیش از 700 تن است، افزود: از سال 74 پرورش آبزیان در گلپایگان آغاز شد و اکنون با وجود این که دریاچه و چشمه در شهرستان گلپایگان وجود ندارد رتبه 4 استان در تولید ماهی را در بین 23 شهرستان‌ دیگر دارد.

مدیر شیلات اداره کل جهاد کشاورزی استان اصفهان تأکید کرد: با بهره برداری از منابع آبی خرد باید پرورش آبزیان در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 55 واحد پرورش ماهی قزل‌آلا در شهرستان وجود دارد، گفت: یکی از مراکز بزرگ تولید بچه ماهی قزل‌آلای استان در گلپایگان است.

فوقی با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در کنار آبزی پروری مصرف ماهی در شهرستان است، تأکید کرد: باید به مرحله‎ای برسیم که هیچ تولید کننده‌ای دغدغه‌ای برای فروش محصول نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که کشور ما از طرف شمال و جنوب به دریا راه دارد و 2 هزار کیلومتر خط دریایی دارد، اما میزان مصرف ماهی در ایران نسبت به میانگین جهانی کم است تا جایی که مصرف ماهی در کشور یک چهارم جهانی و اصفهان نیز همین رقم را دارد.

مدیر شیلات اداره کل جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه سرانه مصرف میوه و سبزیجات در کشور کم است، تصریح کرد: هدف این سمینار پی بردن به علت پایین بودن مصرف آبزیان و فرهنگ‌سازی مصرف ماهی در وعده‌های غذایی است.

وی مطرح کرد: عدم شناخت از ارزش غدایی و آشنا نبودن ذائقه ایرانی از علت‌های مصرف کم آبزیان است چرا که اگر به ارزش غذایی این پروتئین پی ببریم قطعا از آن در وعده غذایی استفاده می‌کنیم.

فوقی با بیان اینکه دوره آموزشی طبخ آبزیان باید به صورت مستمر در شهرستان برگزار شود، تصریح کرد: رسانه‎ها نقش موثری در اطلاع‌رسانی برای مصرف ماهی در وعده غذایی دارند همچنین رسانه ملی با دعوت از کارشناسان مجرب شیلات و دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند کلاس آموزش آشپزی طبخ ماهی و نمایشگاه برای اطلاع‌رسانی مخاطبان برگزار کند.

وی اذعان کرد: با توجه به آمار بالای برداشت ماهی در شهرستان باید مصرف آبزیان در اولویت طبخ قرار گیرد و همین میزان تولید ماهی در شهرستان مصرف شود تا جایی که صادرات آبزیان به دیگر شهرستان‌ها و نقاط کشور انجام نشود.

مدیر شیلات اداره کل جهاد کشاورزی استان اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: ماهی باید در رستوران‌های شهرستان با استفاده از تنوع غدایی طبخ شود تا مشتریان از این وعده غذایی نیز استفاده کنند

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید