توليد سالانه 3800 تن ماهي در آذربايجان‌شرقي

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۷ بازدید

خبرگزاري فارس: مدير امور شيلات آذربايجان‌شرقي گفت: سالانه 3 هزار و 800 تن توليد ماهي در استان داريم كه پيش‌بيني مي‌شود اين ميزان در برنامه پنجم به 7 هزار تن در سال افزايش يابد.

به گزارش خبرگزاري فارس از ملكان، محمد صمدزاده پيش از ظهر امروز در همايش يك‌روزه ترويج و توسعه مصرف آبزيان، مصرف ماهي را در سلامت انسان‌ها مفيد دانست و اظهار داشت: براساس تحقيقات انجام شده مصرف ماهي و ورزش نقش مهمي در كاهش وزن و تامين سلامتي انسان‌ها دارد.
مدير امور شيلات آذربايجان‌شرقي، به مقايسه مصرف ماهي در اروپا و ايران پرداخت و افزود: مصرف آبزيان در اروپا چهار برابر بيشتر از ايران است.
وي با اشاره به فوايد مصرف ماهي در جلوگيري از چاقي تصريح كرد: در كشور ما به جاي ترويج مصرف ماهي در جلوگيري از بيماري‌هاي مختلف و چاقي از داروهاي گران قيمت خارجي كه در داروخانه‌ها عرضه مي‌شوند استفاده مي‌شود.
مدير امور شيلات آذربايجان‌شرقي، به سياست كلان كشور در اين خصوص نيز انتقاد كرد و گفت: ‌در سياست كلان كشور به توسعه بيمارستان‌ها اقدام مي‌شود ولي در ترويج مصرف غذاهاي مناسب گام‌هاي خوبي برداشته نمي‌شود.
وي ادامه داد: طبق تحقيقات انجام شده در گوشت ماهي كمترين ميزان كلسترول وجود دارد حتي گوشت مرغ دو برابر ماهي كلسترول دارد كه اين مسئله را سازمان خواربار جهاني نيز تاييد كرده است.
اين مقام مسئول با بيان اينكه هر انسان براي تامين سلامت روزانه بايد 29 گرم پروتئين حيواني دريافت كند، اظهار داشت: در برنامه پنجم پيش‌بيني شده اين ميزان مصرف به 35 گرم افزايش يابد كه 6 گرم آن پروتئين ماهي خواهد بود.
وي به شعار جهاني «ماهي براي همه براي تامين سلامتي» اشاره كرد و گفت: هر هفته دو يا سه بار مصرف ماهي براي سلامتي انسان ضروري است.
مدير امور شيلات آذربايجان‌شرقي با بيان اين مطلب كه عادات غذايي از كودكي شكل مي‌گيرد، تصريح كرد: والدين، مربيان بهداشت و تغذيه در اين شكل‌إگيري عادات نقش زيادي دارند.
وي در ادامه با بيان اينكه براي توليد محصولات كشاورزي محدوديت آب و خاك داريم، افزود: با توجه به افزوده شدن سالانه حدود 80 ميليون به جمعيت جهان، نظر دانشمندان اين است كه در آينده تنها آبزيان قادر به تامين پروتئين مورد نياز انسان‌ها خواهند بود.
وي با بيان اينكه ما مي‌توانيم در هر مترمكعب آب 40 تا 70 كيلو ماهي پرورش دهيم كه پرورش آن در طبيعت غيرممكن است، اظهار داشت:‌ آبزي‌پروري روز به روز در كشور در حال افزايش است.
مدير امور شيلات آذربايجان‌شرقي در ادامه از كاهش صيد از درياهاي شمال و جنوب به خاطر خشك شدن آب رودخانه‌ها و مشكلات زيست محيطي خبر داد و گفت: به همين خاطر سالانه ميليون‌ها قطعه ماهي توسط شيلات كشور در درياها رها مي‌شوند.
صمدزاده در ادامه به روند افزايش توسعه آبزي‌پروري در استان اشاره كرد و گفت: سالانه 3 هزار و 800 تن توليد ماهي در استان داريم كه پيش‌بيني مي‌شود اين ميزان در برنامه پنجم به 7 هزار تن در سال افزايش يابد.
وي افزود: 270 مزرعه با 7 هزار و 500 هكتار زمين زيرپوشش در استان در امر پرورش ماهي فعال است.
مدير امور شيلات آذربايجان‌شرقي، ظرفيت موجود در ملكان را نيز در امر پرورش آبزيان خوب دانست و افزود: الحمدلله پرورش ماهي در شهرستان ملكان رو به رشد است كه با توجه به ظرفيت موجود قابل قبول نيست.
وي با اشاره به وجود 2 هزار و 100 حلقه چاه در ملكان گفت: اگر از 10 درصد چاه‌هاي موجود براي پرورش ماهي استفاده شود ظرف پنج سال آينده توليد شهرستان به 4 هزار تن افزايش خواهد يافت.
مدير امور شيلات آذربايجان‌شرقي، تعامل ادارات منطقه را براي توسعه مزارع پرورش ماهي در ملكان ضروري است و از شهرداري ملكان خواست محلي را براي ايجاد بازار آبزيان در اختيار شيلات در زمينه عرضه مستقيم ماهي قرار دهد.
وي افزود: بخش خصوصي آماده است با نظارت شيلات نسبت به احداث بازار ماهي طبق استاندارد شيلات مبادرت كرده و نسبت به عرضه ماهي در شهر ملكان اقدام كند.

دیدگاه خود را بیان کنید