رشد صید آبزیان کشور به ۶۷۸ هزار تن در سال ۹۶ رسید

سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۷۳ بازدید
رشد صید آبزیان کشور به ۶۷۸ هزار تن در سال ۹۶ رسید

معاون صیادی بنادر شیلات کشور با اشاره به رشد صید آبزیان در سال جاری افزود: تولید صید کشور از ۶۳۴ هزار تن در سال ۹۵ به ۶۷۸ هزارتن در سال ۹۶ افزایش یافته است

شاپورکاکولکی معاون صید بنادر شیلات کشور در مراسم تجلیل از صیادان جزیره کیش که با حضور جمعی از مدیران شیلات کشور و استان و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در اسکله صیادی کیش برگزار شد با اشاره به اینکه نزدیک به یک هزار فروند شناور فعال در اقیانوس هند در حال صید تن ماهی هستند از افزایش برداشت ماهی تن از ۱۱۶ هزار تن در سال گذشته به ۱۲۵ هزارتن در سال ۹۶ خبرداد.وی به افزایش حمایت شیلات از صیادان کشور و افزایش قیمت خرید ماهی از صیادان همچنین کوتاه کردن دست واسطه ها اشاره کرد و افزود: در سال گذشته قیمت ماهی خریداری شده از صیادان ۴۵ هزار ریال در اسکله بود که امسال این رقم به ۸۰ هزار ریال افزایش یافته است

معاون صید شیلات کشور با اشاره به برقراری ارتباط فردی با صیادان اشاره کرد و افزود: در این ارتباط مستقیم فردی ماهی های آن ها خریداری شد و این امر موجب شد تا دست واسطه ها از خرید و شکستن قیمت ماهی کوتاه شود.

وی ادامه داد: امسال ۲۱۵ هزار تن صید تن ماهی و سد زیان درشت داشته ایم که بخش عمده ای از آن به استان هرمزگان تعلق دارد اکه این رقم سال گذشته ۱۹۴ هزار تن بوده است.

کاکولکی با اشاره به رشد کف زیان از ۲۲۳ هزارتن در سال گذشته به ۲۳۵ هزار تن افزایش نشان می دهد از رشد صید میگو توسط صیادان کشور خبرداد و افزود: صید میگو اصولا از رشد خوبی برخوردار نبوده ولی امسال پیش بینی می شود میزان صید به ۱۲ هزار تن برسد.

این مسئول در شیلات کشور با اشاره به اقدامات عمده ای که در سال جاری در شیلات کشور صورت گرفته است اظهار کرد: تغییر روش صید از گرگور و تور اسرائیلی به روش ماهیگری با رشته قلاب ( لانگ لانگ) از روش های خوبی است که موجب می شود ماهی تازه به بازار مصرف برسد.

کوتاه کردن چرخه صید تا مصرف

وی با بیان اینکه اگر چرخه صید تا رساندن ماهی به هتل ها و رستوران ها در جزیره کیش را کوتاه کنیم می توانیم فروش ماهی تازه و زنده را در جزیره انجام دهیم همانگونه که در بسیاری از نقاط دنیا از این روش استفاده می شود.

کاکولکی از مطالعه و پژوهش بر روی ذخایر آبزیان در اعماق دریا و عمق بالای ۴۰۰ متر از هفته های آینده خبرداد و افزود: این مطالعات تاکنون در تاریخ ایران سابقه نداشته است و در صورتی که نتیجه این مطالعات به خوبی پیشرفت کرده و به دست آید به وضعیت صید و ذخایر آبزیان کشور کمک بزرگی خواهد شد.

وی ادامه داد: برای نخستین بار در کشور ۴ شناور بزرگ به صورت داوطلبانه در حال همکاری با شیلات بوده و با نقطه گذاری های انجام شده به زودی اقدامات لازم در این حوزه را شروع خواهند کرد.

معاون صیادی بنادر شیلات کشور از تغییر و ارتقاء ساختاری در شیلات کشور خبردادو افزود: با اجرای این طرح بنادر صیادی ارتقاء ساختاری و استراتژیک خواهند یافت.

وی افزود: در کشور ۱۷ بندر وجود دارد که در گذشته همه به طور مستقل با مدیریت شیلات ارتباط داشتند اما با برنامه ریزی های صورت گرفته ۳ بندر به عنوان مرکز ارتباطی انتخاب شده و با دیگر بنادر در ارتباط قرار دارند و ارتباط با مدیریت تنها با مدیریت سه مرکز اصلی صورت گرفته و در زمان صرفه جویی می شود.

به گفته کاکولکی شیلات استان هرمزگان در اجرایی کردن این تغییرساختار با نگاهی ویژه پیشرو بوده و در سهیمه استخدام نیز سهم عمده ۵۰ نفری به خود اختصاص داده است.

یگان حفاظت آبزیان در کیش تشکیل می شود

کاکولکی با تاکید بر اینکه در جزیره کیش تغییر روش ماهیگیری به عنوان یک پایلوت اقدام قابل تحسینی بود افزود: هجوم برخی از شناورهای اسنان های همسایه موجب تهدید آبزیان و عدم امنیت شغلی برای صیادان این منطقه است که برای حراست و صیانت از حوزه دریایی کیش، نیازمند تاسیس تشکیلات یگان حفاظت آبزیان هستیم که برای کیش مصوب شده است اما نیرو و مکان باید در اختیار شیلات قرار داده شود تا این یگان تشکیل شود.

وی با درخواست از سازمان منطقه آزاد کیش برای اختصاص ساختمان مناسبتری برای اداره شیلات کیش افزود: ساختمان شیلات کیش باید در شأن مردم تلاشگر این منطقه باشد و امید است که با اختصاص ساختمان مناسبتر به شیلات ساختمان کنونی به بخش یگان حفاظت اختصاص داده شود تا با تشکیل این یگان حفاظت آبزیان وحوزه دریایی کیش با همکاری دریابانی از تضمین بیشتری برخوردار شود.

جامعه صیادی کیش در سال ۱۳۸۷ با ۲۰۰صیاد و ۱۱۱ عضو تعاونی آغاز به کار کرد که هم اکنون تعداد اعضاء به ۵۴۰ عضو افزایش یافته است.

در جزیره کیش تعداد ۱۶۷ شناور فعال وجود دارد که ۴۲ شناور به صورت لنج صیادی، ۷۵ شناور به صورت قایق با مجوز رسمی اداره شیلات کشور و ۵۰ شناور با مجوز سازمان منطقه آزاد کیش در حال صید هستند.

در این مراسم از صیادان جزیره کیش، ورزشکاران بومی و نیروهای دریابانی کیش با اهداء لوح و هدایایی تقدیر شد و پس از اتمام مراسم حاضران توسط شناورهای صیادی در گشت جزیره شرکت کردند و پس از پایان گشت دریایی از حاضران با انواع غذا و شیرینی هایی بومی و محلی پذیرایی شد.

منبع : کیش پرس

دیدگاه خود را بیان کنید