رتبه نخست میناب در تولید میگو پرورشی کشور

دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۸۸ بازدید
رتبه نخست میناب در تولید میگو پرورشی کشور

میناب برای دومین سال پیاپی با تولید 9 هزار و 470 تن میگو رتبه نخست تولید این محصول در کشور را بدست آورد

خلیل حیدری با اعلام این خبر، گفت: در سایت های پرورش میگوی تیاب شمالی و جنوبی میناب در سال 96 با سطح زیر کشت یک هزار و 900 هکتار بالغ بر 9 هزار و 470 تن میگو تولید شده است که 62 در صد تولید میگوی استان را به این شهرستان اختصاص داده است.

رئیس اداره شیلات میناب، با اشاره به اینکه صنعت میگوی ایران از سال 1370 در منطقه کلاهی شهرستان میناب آغاز شده است، گفت: شهرستان میناب همواره در صنعت تکثیر و پرورش میگو پیشرو بوده است.

وی با بیان اینکه طی سال‌‌های اخیر ‌استفاده از تکنولوژیهای نوین پرورش در مزارع میگو در افزایش راندمان کار موثر بوده است، گفت: بالا بردن میزان تولید میگو در واحد سطح، بهبود کیفیت محصول، افزایش میانگین وزن میگو، کاهش هزینه‌های آماده سازی در دوره‌های بعدی پرورش میگو ‌و ‌امکان مقابله با نقاط بحرانی از طریق افزایش میانگین میزان اکسیژن در استخر از اهم مزایای استفاده از این تکنولوژی است.

این مقام مسئول، پایداری تولید، سودآوری برای تولید کننده از طریق کاهش هزینه تولید، مقاوم کردن میگو در مقابل بیماری‌ها و جلوگیری از ورود استرس‌های محیطی به میگو، از بین بردن لایه بندی شوری و دما در آب استخر پرورش میگو و بهبود ضریب تبدیل غذایی و ...را از دیگر مزایای مهم استفاده از این تجهیزات و فن اوریها دانست.

رئیس شیلات شهرستان میناب، تصریح کرد: با پیگیری انجام شده در اداره کل شیلات هرمزگان و شیلات شهرستان میناب این مهم در حال توسعه و ترویج بیش از پیش است که خوشبختانه در حال حاضر بالغ بر 80درصد مزارع پرورش میگوی شهرستان مکانیزه شده‌اند‌.

حیدری خاطرنشان کرد: در سایت های پرورش میگوی تیاب شمالی و جنوبی شهرسان میناب در سال 96 با سطح زیر کشت یک هزار و 900 هکتار بالغ بر 9 هزار و 470 تن میگو تولید شده است که 62 در صد تولید میگوی استان را به این شهرستان اختصاص داده است.

رئیس اداره شیلات میناب بیا اینکه این مهم با پیگیری اداره کل شیلات هرمزگان و حمایت های استاندار و سازمان مدیریت برنامه ریزی استان هرمزگان صورت گرفته است، تصریح کرد: مبلغ چهل و پنج میلیارد ریال اعتبار لازم برای لایروبی کانال های آبرسان مجتمع پرورش میگوی تیاب شمالی و جنوبی در شهرستان میناب تأمین شده که این امر کمک موثری به پایداری صنعت میگو خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه کانال های آبرسان به حوضچه‌های پرورش میگو به شدت رسوب دارند، گفت: این باعث می شود که عملا آب در زمان‌هایی که نیاز است، از حجم آن کاسته و و میزان دبی ان کاهش یابد .

حیدری با بیان اینکه همه ساله این کانال ها به دلیل بهره برداری و آب بردگی و رسوب گذاری دیواره های کانال موجب بالا آمدن رسوبات کانال‌های آبرسان وانتقال ان به حوضچه‌های پرورش میگو میگردد، افزود: این مساله باعث می‌شود خسارات و آسیب‌های جدی به کار پرورش میگو وارد شده و تولید و بهداشت مزارع را تحت تاثیر قرار دهد.

رئیس اداره شیلات میناب، تصریح کرد: برای رفع مشکل پرورش دهنگان میگو و پایداری تولید و اشتغال در منطقه تاقبل از آغاز فصل تولید لایروبی کانال های آبرسان مزارع پرورش میگوی تیاب در دستور کار اداره کل شیلات استان قرار گرفته است

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید