الیاف میکروپلاستیک باعث افزایش تخم گذاری در ماهیان می شود!

یک‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹  ۰ نظر   ۱۱۶ بازدید

الیاف میکروپلاستیک باعث افزایش تخم گذاری در ماهیان می شود!

یک مطالعه جدید نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض مزمن الیاف میکروپلاستیک باعث ایجاد آنوریسم aneurysms، فرسایش لایه های سطحی و سایر آسیب های جدی به آبشش های ماهی می شود و تولید تخم در ماهی ماده را افزایش می دهد نشانه ای از این که ممکن است مواد شیمیایی موجود در الیاف به عنوان اخلالگر غدد درون ریز عمل کنند.

به نقل از ساینس دیلی، الیاف minuscule که از پلی استر، پلی پروپیلن و انواع دیگر پلاستیک ساخته می شوند در پارچه های مصنوعی و سایر محصولات مصرفی و صنعتی استفاده می شود. پس از شستشو ، آن ها وارد فاضلاب می شوند و در اقیانوس ها، رودخانه ها و دریاچه ها در سرتاسر جهان تجمع می یابند که بیش از 90 درصد آلودگی میکروپلاستیک را در برخی مناطق تشکیل می دهند.

دیوید هینتون گفت: "مطالعات میدانی گذشته نشان داده است که بسیاری از ماهی ها مقادیر زیادی از الیاف را می خورند اما دارای مکانیسم های محافظتی در داخل روده هستند که به نظر می رسد از آسیب دیدن جلوگیری می کند. اما هنگامی که مطالعه خود را به سطح بافت و سلولی کشیدیم تغییرات مضر مشاهده شد."

ملیسا چرنیک، محقق آزمایشگاه هینتون در دانشکده دوک نیکلاس گفت: "علاوه بر الیاف که ماهی ها می خورند صدها یا هزاران میکرو فیبر نیز روزانه از آبشش های شان عبور می کنند و می فهمیم که در اینجا بیشتر آسیب ها اتفاق می افتد."

این تیم یافته های بررسی شده را در 9 مارس در مجله دسترسی آزاد PLoS ONE منتشر کرد.

اگرچه به نظر می رسد که روده از آسیب های مشابه محافظت می شود اما مطالعه جدید نشان می دهد وقتی الیاف میکروپلاستیک در روده قرار دارند و ممکن است پوشش های شیمیایی را آزاد کنند که در جریان خون ماهی ها قرار می گیرد.

محققان هنوز در تلاشند تا این مواد شیمیایی را شناسایی کرده و تأثیر آن ها را تعیین کنند اما یک اثر نگران کننده قبلاً مشاهده شده است. ماهی های ماده در معرض الیاف حاوی پلی پروپیلن با گذشت زمان تخم های بیشتری تولید می کنند و این نشان می دهد که مواد شیمیایی ممکن است از میکرو فیبرها خارج شود و به عنوان اخلالگر غدد درون ریز عمل کنند.

در سراسر جهان، در سال 2016 نزدیک به شش میلیون تن الیاف مصنوعی مانند پلی استر یا پلی پروپیلن تولید شده است. این پارچه ها در حین شستشو یا استفاده منظم از میکرو فیبرها می ریزند. چرنیک خاطرنشان کرد: یک پوشاک مجزا می تواند تقریباً 2،000 میکرو فیبر در هر شستشو ریخته و از آنجا که تصفیه خانه های فاضلاب برای از بین بردن الیاف مجهز نیستند به درون آبهای سطحی پایین دست وارد شده و در محیط جمع می شوند. آن ها همچنین می توانند از طریق رهاسازی فاضلاب و رواناب وارد محیط شوند.

برای انجام تحقیق، آن ها 27 جفت ماهی سالم ژاپنی مداکا (Oryzias latipes) را در مخازن آب با سطح بالای الیاف میکروپلاستیک معلق قرار دادند. آن ها هفتگی وزن ماهی ها، تولید تخم و هضم الیاف را کنترل می کردند - چقدر فیبر وارد شده است، چه مقدار دفع می شود. آن ها پس از 21 روز بافت های ماهی را مورد بررسی قرار دادند تا ببینند در صورت وجود چه تغییراتی رخ داده است. آب مخزن به صورت هفتگی تغییر یافته و برای تجزیه و تحلیل شیمیایی ذخیره می شود تا مشخص شود چه رنگها یا مواد افزودنی آزاد شده اند.

چرنیک گفت: "آلودگی میکروپلاستیک یک تهدید زیست محیطی است که خطرات فزاینده ای برای گونه ها و اکوسیستم های سراسر جهان ایجاد می کند." تاکنون ، اکثر مطالعات بیشتر به دنبال یافتن وجود پلاستیک در حیوانات بوده اند ، بدون آنکه تأثیرات آن بر روی بافتهای مختلف بررسی شود.

ترجمه؛ معصومه ریشهری

منبع : ایربان

دیدگاه خود را بیان کنید