مزرعه پرورش ماهی‌های اقتصادی در ماهنشان راه‌اندازی می‌شود

سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۸۰ بازدید

مزرعه پرورش ماهی‌های اقتصادی در ماهنشان راه‌اندازی می‌شود

مدیر امور شیلات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: مقدمات راه‌اندازی مزرعه پرورش ماهی‌های اقتصادی در ماهنشان فراهم شده و به زودی راه‌اندازی می‌شود.

منصور حقی‌راد اظهار کرد: مقرر است که گونه‌های جدید اقتصادی در مزرعه مذکور با ظرفیت 80 تن پرورش داده شود و این در حالی است که با راه‌اندازی مزرعه، برای حدود 20 نفر به صورت مستقیم اشتغال‌زایی می‌شود؛ در واقع مزرعه پرورش ماهی‌های اقتصادی به صورت سرپوشیده و شامل هفت لاین است و بچه‌ماهی‌ها به صورت پیاپی تا 7 سال‌ رهاسازی خواهند شد‌.

این مسئول با بیان این‌که مزرعه ماهنشان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود و تاکنون بیش از یک میلیارد تو مان هزینه برای راه‌اندازی آن صرف شده است، ادامه داد: در خصوص منابع آبی پرورش ماهی‌های خاویاری که در اختیار آب منطقه‌ای قرار دارد نیز صید ماهی مستلزم صدور مجوز از جانب سازمان محیط زیست است.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش تولید ماهی، موجب کاهش فشار صید بر ذخایر دریا، صرفه اقتصادی، ایجاد اشتغال، صادرات و ارزآوری به ویژه در بخش تولید خاویار می‌شود. در کشور ما نیز از حدود 15 سال پیش پرورش غیررسمی آن آغاز شده، اما پرورش آن به‌صورت یک کار مستقل در مزارع حدود 10 سال قدمت دارد‌.

حقی‌راد تصریح کرد: خوشبختانه پرورش فیل‌ماهی و برخی دیگر از گونه‌های ماهیان خاویاری در استان زنجان با رهاسازی پشت سدهای خاکی از سال 86 به‌صورت آزمایشی شروع شده و انتظار می‌رود با پرورش آن در محیط‌های محصور شاهد افزایش رشد ایده‌آلی از آن باشیم‌.

به گزارش ایسنا، دریای خزر و دریاچه‌های اطراف آن میلیون‌ها سال است که زیستگاه فیل‌ماهی محسوب می‌شوند. در واقع این دریا مهم‌ترین منبع و محل زندگی ماهیان خاویاری است، طوری‌ که حدود 90 درصد خاویار غیرپرورشی عرضه شده به بازارهای جهانی از دریای خزر به‌دست می‌آید‌
منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید