گزارش مکتوب... پرورش شاه ميگو ، توسعه غذاي با ارزش

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

ارومیه / واحد مرکزی خبر / اقتصادی گزارش مکتوب...

پرورش شاه میگو ، توسعه غذای با ارزش شاه ‌میگو از بین محصولات دریایی به دلیل داشتن خصوصیاتی مهم از جمله ارزش غذایی بالا،قیمت مناسب، توانایی حمل زنده به بازار، ارزش اقتصادی بالا و بازار مناسب در دنیا از اهمیت اقتصادی و تجاری ویژه برخوردار است و دریاچه پشت سد ارس بعنوان بزرگترین جایگاه پرورش این گونه ارزشمند در کشور محسوب می شود. احمدی یکی از صیادان دریاچه سد ارس درپلدشت می گوید: درسالهای قبل شاه ‌میگو نوعی تهدید برای تورهای ماهیگیری صیادان محسوب می شد و گفته می شد که این موجود تورها را خراب می کند که به همین دلیل بیشتر آنها از بین می رفته و یا به دام پرندگان می افتادند.

اما از سال 76 بالاخره قابلیتهای میگوی لنگ دراز شناخته شد و صیادان متوجه شدند که این همان شاه میگوی آب شیرین است که در کشورهای اروپایی به عنوان یک غذای با ارزش محسوب می شود. مدیر شیلات جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می گوید : امروزه شاه میگو به عنوان بهترین و لوکس ترین غذا در منوی رستورانهای کشورهای اروپایی به ویژه آلمان ، فرانسه ، نروژ، سوئد و کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار گرفته است و سرو می شود. آقای وهاب زاده می افزاید: این محصول دریایی از ارزش غذایی قابل توجهی برخوردار است و با توجه به اینکه فقط درآذربایجان غربی امکان تولید و پرورش آن وجود دارد چنانچه برای توسعه این بخش مسئولان سرمایه گذاری کنند فرصتهای شغلی زیاد و پایدار برای جوانان و درآمدزایی برای حوزه های مختلف ایجاد می شود. او می گوید: هم اکنون 5 شرکت در دریاچه پشت سد ارس فعالیت می کنند که در این زمینه برای 100 نفر اشتغال ایجاد شده است. آقای هاشمی فرماندار پلدشت هم می گوید : شاه میگو شاید تنها محصولی است که بصورت زنده به کشورهای اروپایی صادرمی شود و امیدواریم با گسترش و مکانیزه کردن صید و صیادی درآینده با همکاری سازمان شیلات، تولید و پرورش را در این عرصه افزایش دهیم. در این میان با توجه به اینکه آذربایجان غربی از طبیعت بکر و آب و هوای مناسبی برخوردار است و زیستگاههای بومی زیادی برای انواع جانداران دریایی دارد، شرایط مساعدی برای تولید انواع محصولات دریایی بویژه شاه میگوی آب شیرین در آن فراهم شده است.

آذربایجان غربی دومین استان پرآب کشور است و با داشتن17رودخانه دایمی و به همین تعداد رودخانه فصلی ، 8 دریاچه پشت سد و با بیش از 7 میلیارد مترمکعب آبهای سطحی و 3 میلیارد و200 میلیون متر مکعب آبهای زیرزمینی ، ظرفیت ویژه ای در توسعه بخش شیلات و پرورش آبزیان دارد. مدیر شیلات جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می گوید : ایـن استان مقام نخست تولید آبزیان در بین استانهای غیرساحلی و رتبه هشتم را در کل کشور را به خود اختصاص داده است .

در این میان دریاچه پشت سد ارس در پلدشت با ظرفیت280 تن بزرگترین منبع آبی پرورش شاه میگو در دنیا محسوب می شود و با داشتن ویژگیهایی همچون دمای مناسب و اکسیژن لازم به خاطر جریان باد و چرخش آبی از منابع مهم و پرورش شاه میگو در کشور است. آقای وهاب زاده می گوید : هم اکنون سالانه 270 تن شاه میگو به ارزش 3 میلیون و 360 هزار دلار از بابت تولید و پروش شاه میگوی آب شیرین در دریاچه پشت سد ارس در پلدشت ارزآوری داریم.

او می افزاید: یکی از سیاستهای شیلات استان در زمینه توسعه پرورش شاه میگو ،حفظ و توسعه ذخایر و ایجاد پایلوت و مرکز تکثیر شاه میگوی آب شیرین ارس و رها سازی این موجود ارزشمند در منابع آبی استان بعد از مطالعه اکولوژیکی منابع آبی مورد نظر است که در این صورت ظرفیت ارزآوری و اشتغال به 50 برابر میزان کنونی خواهد رسید. مدیر شیلات جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در مورد توسعه پرورش شاه میگو می گوید: با توجه به اینکه بازار مناسب و ثابتی برای این آبزی ارزشمند وجود دارد مراحل مطالعاتی برای توسعه در منابع آبی استان آغاز شده و این منابع آبی شامل آب پشت سدها و آب های روان ،از لحاظ زیست محیطی و اکولوژیکی مورد بررسی قرار گرفته است. کارشناسان معتقدند که با اجرای این طرحها می توان از تمام ظرفیتهای آبی استان استفاده کرد و اگردرکنار این امر بتوان صنایع بسته بندی را توسعه داد شاهدجهش قابل ملاحظه ای خواهیم بود. به گفته آقای وهاب زاده در آذربایجان غربی 5 شرکت بسته بندی وجود دارد که در امر بسته بندی و صادرات شاه میگو به صورت انحصاری فعالیت دارند. سورانی مسئول یکی از شرکتهای بسته بندی شاه میگو می گوید: با توسعه پرورش میگو در ارس به منظور بسته بندی با کیفیت شاه میگوی صادراتی این شرکت را تاسیس کردم و هم اکنون برای 20 نفر به صورت مستقیم و 12 نفر بصورت غیر مستقیم اشتغال زایی شده است. کارشناسان معتقدند که توسعه مزارع پرورش میگو در راستای توسعه ذخایرآبزیان و توجه ویژه به صنعت بسته بندی در این حوزه می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال و اقتصاد پایدار در منطقه ایفا کند. به نظر می رسد با توجه به زودبازده بودن طرحهای شیلاتی بویژه شاه میگوی آب شیرین، جذب سرمایه های کوچک دراین بخش می تواند نوید بخش آینده روشن باشد و علاوه برقرار گرفتن محصولات شیلاتی در سبد غذایی خانوارها ، ارز آورزی قابل توجهی هم عاید کارکنان این عرصه خواهد شد

دیدگاه خود را بیان کنید