شرایط ذخایر آبزیان دریای خزر مناسب نیست

چهار‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۶۸ بازدید
شرایط ذخایر آبزیان دریای خزر مناسب نیست

سرپرست اداره کل شیلات مازندران با اشاره به احیا و بازسازی ذخایر آبزیان، گفت: شرایط ذخایر آبزیان دریای خزر مناسب نیست

ولی‌الله محمدزاده امروز در مراسم رونمایی از طرح مردمی و ترویجی کمک به مهاجرت و حفاظت از تکثیرطبیعی ماهی سفید در رودخانه خیرود کنار شهرستان نوشهر اظهار داشت: شرایط ذخایر آبزیان دریای خزرمناسب نیست که برای احیا و بازسازی ذخایر دو روش تکثیر نیمه مصنوعی و طبیعی وجود دارد که در روش مصنوعی پیش بینی ما این است که امسال بیش از 90 میلیون قطعه بچه ماهی سفید،کپور و خاویاری توسط مرکز بازسازی ذخایر آبزیان شهیدرجایی تکثیر ورهاسازی شود.

وی افزود: در رورش دوم تکثیر طبیعی که مکمل روش نخست بود تاکنون در 13 رودخانه و 9 جایگاه تعاونی‌های صیادی استان تکثیر طبیعی انجام می‌شود.

محمدزاده گفت: همه ساله از اواخر اسفند ماه مهاجرت ماهیان استخوانی بویژه ماهی سفید از آب‌های دریای خزر به سمت رودخانه‌ها برای تخم‌ریزی آغاز می‌شود و تا اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه ادامه می‌یابد که مهیا کردن شرایط مهاجرت ماهیان مولد برای تخم‌ریزی در رودخانه‌ها عزم همگانی را می‌طلبد.

وی بیان کرد: اداره کل شیلات مازندران و پژوهشکده اکولوژی دریای خزر با کمک و حمایت نیروهای مردمی و حاشیه‌نشین رودخانه خیرود شهرستان نوشهر اجرای موفق این طرح را رونمایی کرده است.

علی پاشا زانوسی، رئیس اداره شیلات شهرستان نوشهر و چالوس گفت: از سال گذشته برای نخستین بار طرحی را به عنوان طرح مردمی حمایت و حفاظت از مهاجرت و تکثیر طبیعی ماهی سفید در رودخانه خیرود اجرا کردیم.

وی افزود: ‌حمایت از تکثیر و مهاجرت طبیعی آبزیان ‌بر اساس الگوی طبیعی علاوه بر بازسازی ذخایر این گونه و افزایش بازماندگی و ایجاد تنوع زیستی و ژنتیکی، نقش موثری در تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه‌های تولید ایفا می‌کند.

حسن نصراله زاده، رئیس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر نیز با اشاره به اهمیت رودخانه‌هاب رای تکثیر طبیعی ماهیان گفت:هر چند به دلیل وجود موانع و تخریب بستر رودخانه‌ها مسیرمهاجرت ماهیان رود کوچ و تکثیرطبیعی محدودشده است

منبع : تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید