254 تن ماهی استخوانی در گلستان صید شد

یک‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۷۲ بازدید
254 تن ماهی استخوانی در گلستان صید شد

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گلستان از صید 254 تن ماهی‌های استخوانی در سال 1396 در این استان خبر داد

ماهی‌گیری، یکی از مهمترین صنعت‌های جهان است و کشورهای ژاپن، آمریکا، چین، نروژ، هندوستان، شیلی، ایران و کشورهایی که در گذشته بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، بیشترین صید را به خود اختصاص می‌دهند.

انسان‌ها برای تامین معاش خود و خانواده از دوران پیش از تاریخ، ماهیگیری را انجام می‌دادند اما صید ماهی به روش‌های تجاری، تا قرن هفدهم رایج نبود.

صیادان برای صید ماهی زحمات بسیاری می‌کشند در بعضی روزها تورهای آنان ساعت‌ها درون آب است اما وقتی با مشقت فراوان تور را به ساحل می‌کشند صید آنها حتی به اندازه یک سبد هم نبوده است.

در راستای پایان فصل صید و بررسی وضعیت منابع دریایی و و مشکلات صیادان در استان گلستان با محسن یحیایی معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گلستان گفت و گویی صورت گرفت.

*فارس: با توجه به اینکه سالیان سال یکی از شغل‌های اصلی مردم در کنار دامپروری، کشاورزی صید و صیادی است چه تعداد صیاد در قالب چه تعداد شرکت‌های تعاونی‌های پره همه ساله برای امرار و معاش مشغول این کار هستند؟

یحیایی: در استان گلستان 21 تعاونی صید پره وجود دارد که در حقیقت تعداد یک‌هزار و 420 خانوار در شش ماهه دوم فصل سال مشغول صیادی در سواحل استان گلستان هستند.

صید ماهی در 25 فروردین‌ماه جاری به پایان رسید در واقع صید ماهی در این ماه به پایان رسید ولی فعالیت صیادان و هیئت‌ مدیره به پایان نرسیده است و از اکنون صیادان در حال آماده‌سازی صید خودشان هستند و نکته جالب اینجاست که صیادان استان مازندران برای آماده‌کردن صید خودشان به صیادان ما در گلستان مراجعه می‌کنند.

*فارس: میزان کل صید ماهی‌های استخوانی در سال 1396 در گلستان به چه میزان بوده است؟

یحیایی: میزان صید ماهیان استخوانی در استان گلستان در سال 1396 قریب به 254 تن بوده است که تقریبا مشابه سال قبل است که خدا را شکر روند کاهشی در این زمینه نداشتیم مخصوصا ماهی سفید ما 26 تن صید داشتیم، ماهی کفال 215 تن و ماهی کپور 4.5تن و در سایر ماهی‌ها 9 تن صید داشتیم.

*فارس: ماهی کپور که گونه بومی استان گلستان است چه میزان صید شد؟ آیا نسبت به سال گذشته رشدی هم داشتیم؟

یحیایی: ماهی کپور جزو گونه‌ی بومی استان گلستان است که خدا را شکر با رشد 28 درصدی مواجه هستیم ولی همین رشد 28 درصدی نوید بخش برای ما که ذخایر این ماهی دوباره درحال ترمیم است.

کپورهایی که در صید نظاره داشتیم از کلاس‌های سنی مختلف بود و وجود ماهی‌های یک ساله و ماهی‌های دو ساله نشان دهنده این است که بازسازی جواب می‌دهد در واقع بازسازی ما به صورت نیمه طبیعی و مقداری هم به صورت طبیعی است ولی مطمعنا آن چیزی که تاثیر بازسازی نیمه طبیعی توسط اداره شیلات گلستان در حال انجام است خیلی بهتر از طبیعی ما است.

* فارس: شروع فصل صید ماهی در چه هنگامی توسط صیادان صورت می‌گیرد؟

یحیایی: بر اساس قانون شروع فصل صید ماهی آغاز می‌شود به عنوان مثال 20 مهر ماه برای آغاز فصل صید انتخاب کردیم به دلیل آنکه به ذخایر ماهی کفال آسیبی وارد نشود تاریخ 20 مهر ماه را برای صید ماهی انتخاب کردیم.

زمان تکثیر ماهی کفال از شهریورماه آغاز می‌شود و به خاطر اینکه به ذخایر ماهی کفال آسیبی وارد نشود صیادهای پره دیگر مجاز نیستند که اقدام به صید ماهی‌های استخوانی کنند.

*فارس: صیادان چه قدر مجاز هستند به دل دریا بزنند و تورهای ماهیگیری را پهن کنند؟

یحیایی: با توجه به اینکه اندازه تور یک هزار و 200 متر است عملا صیادان نمی‌توانند از هفت الی هشت کیلومتر دورتر از ساحل شوند.

*فارس: استاندارد طول پره ماهیگیری چقدر است و تور ماهیگیری از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

یحیایی: استاندارد طول پره ماهیگیری حداکثر حدود یک هزار و 200 متر است یک تور پره از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که شامل کیسه تور پره، دستک‌ها و کیسه پره است که هر کدام از این قسمت‌های پره، دارای چشمه‌های خاص خودشان هستند که کوچک‌ترین چشمه به طول 30 سانتیمتر در قسمت کیسه پره قرار دارد.

این چشمه 30 میلیمتر که در ناحیه کیسه پره قرار دارد به این دلیل است که ماهی‌های کوچک در تور صید نشوند و این قانون برای استان‌های گیلان، گلستان و مازندران رعایت می‌شود و در چهار ماهه نخست سال که عمدتا ماهی‌های کفال در دریا هستند عمدتا کیسه تور ماهیگیری با چشمه 30 میلی‌متر است ولی در دو ماهه لغایت سه ماهه پایان صید طول چشمه تور ماهیگیری به 33 میلیمتر افزایش پیدا می‌کند.

*فارس: چه عواملی در راستای کاهش صید ماهی‌های استخوانی در گلستان موثر بودند؟

یحیایی: در گذشته در یک فصل صید حدود 3 هزار تن ماهی صید می‌کردیم ولی امسال میزان صید ماهی‌های استخوانی نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است که عوامل متعددی در کاهش صید ماهی‌ها تاثیرگذار بوده است ازجمله می‌توان به صید غیرمجاز، خشک‌شدن و بی‌آبی رودخانه‌ها، پسروی آب دریای خزر که موجب خشک شدن تالاب گمیشان شد.

تالاب گمیشان یکی از زیستگاه‌های اصلی ماهی‌های کپور است و این تالاب به عنوان استراحتگاه ماهی‌های کپور محسوب می‌شود و عملا اگر در گذشته‌های نه چندان دور حدود هفت الی هشت سال پیش نظاره کنیم تالاب گمیشان دارای نیزارهای بلندی بود که برای رفاه ماهیان کپور و زمستان‌گذرانی آنها بسیار عالی به شمار می‌رفت.

متاسفانه به دلیل قهر طبیعت شاهد آسیب دیدن ذخائر طبیعت در تالاب گمیشان هستیم ولی خوشبختانه در سال جاری یا سال آینده پیشروی آب دریا آغاز می‌شود و انشاالله شاهد زنده بودن تالاب گمیشان خواهیم بود.

1420 خانوار در سطح استان گلستان وابسته به شغل صیادی هستند هنگامی که رودخانه‌ها در خطر بیافتند کم‌آبی و یا بی‌آبی در دریا منجر به مهاجرت ماهی‌ها به سمت آب شیرین می‌شود و از طرف دیگر در رودخانه‌ها مواد غذایی بسیاری وجود دارد و در حقیقت ماهی یک مهاجرت تغذیه‌ای نیز خواهد داشت

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید