تقويم جديد ممنوعيت صيد درآبهاي هرمزگان اعلام شد

دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹  ۰ نظر   ۹۷ بازدید

تقويم جديد ممنوعيت صيد درآبهاي هرمزگان اعلام شد

سرپرست معاونت صيد و بنادر ماهيگيري شيلات هرمزگان با اشاره به برنامه جديد ممنوعيت صيد گفت: طبق مصوبه كميته مديريت صيد شيلات؛ صيد هامور ماهيان از اول فروردين ماه تا پايان ارديبهشت ماه سال آينده در آبهاي اين استان ممنوع است.

مسعود باراني روزسه شنبه اظهار كرد: صيد ماهي حلوا سياه و شوريده نيز از اول ارديبهشت ماه تا پايان خرداد ماه سال 94در صيدگاههاي اين استان واقع در آبهاي نيلگون خليج فارس و درياي عمان ممنوع اعلام شده است.

به گفته وي زمان صيد حلوا سفيد در آبهاي هرمزگان پس از يك دهه تغيير پيدا كرده كه اين نشان از تغييرات آب و هوايي اين استان و اثرات آن بر زندگي آبزيان است.

سرپرست معاونت صيد و بنادر ماهيگيري شيلات هرمزگان خاطر نشان كرد:صيد ميش ماهي نيز از 15 مرداد ماه تا پايان شهريور ماه 94ممنوع است.

مسعود باراني با اشاره به ارزش بالاي ماهي حلوا سفيد و همچينين بازار صادراتي آن گفت : با توجه به تغييرات آب و هوايي و اقليمي و همچنين اظهار نظر جامعه صيادي زمان ممنوعيت صيد اين ماهي به 15فروردين تا پايان ارديبهشت ماه تغيير يافته است.

زمان ممنوعيت صيد ماهي حلوا سفيد تا قبل از اين مصوبه، اول ارديبهشت ماه تا پايان خرداد ماه بود كه هم اكنون به 15فروردين تا پايان ارديبهشت ماه تغيير پيدا كرده است.

اين مقام مسوول در اداره كل شيلات هرمزگان از ممنوعيت صيد آبزيان به روش مشتا از 16فرودين تا پايان ارديبهشت ماه سال آينده(94) بعنوان يكي ديگر از مصوبات كميته مديريت صيد شيلات اين استان نام برد.

مُشتا نوعي روش صيد سنتي آبزيان در آبهاي ساحلي هرمزگان است كه با استفاده از جزر و مد دريا انجام مي‌شود.

در اين روش چوب‌هايي به شكل مربع يا مستطيل در اندازه هاي مختلف كه در اطراف آنها با استفاده از تور حصاري ايجاد شده در ساحل كار گذاشته مي شود كه معبر كوچه مانندي به طول چند متر - بين 10تا 20متر- آنرا به نزديكي خط ساحلي وصل مي كند.

هنگام بالا آمدن آب تعدادي آبزي وارد معبر و سپس چهار ضلعي -با مساحت هاي مختلف- شده و با پايين رفتن آب، آبزيان داخل آن به وسيله صاحبان مشتاها صيد مي‌شوند.

باراني بيان داشت: زمان ممنوعيت صيد ساير گونه هاي ارزشمند آبزيان در آبهاي خليج فارس و درياي عمان نيز پس از انجام تحقيقات ميداني، كارشناسي و استفاده از اطلاعات صيادان در جلسات بعدي كميته مديريت صيد شيلات هرمزگان بررسي و نسبت به اطلاع رساني آن اقدام خواهد شد.

سرپرست معاونت صيد و بنادر ماهيگيري شيلات هرمزگان با اشاره به صدمه‌هاي جبران ‌ناپذير تورهاي صيد نامرئي ( منوفيلامنت) به منابع آبزي و حتي اكوسيستم آبزيان؛ استفاده از اين تورها را به صورت زيرآبي براي تمامي فصول ممنوع اعلام كرد.

وي مصوبات كميته صيد اداره كل شيلات هرمزگان در خصوص ممنوعيت صيد برخي از آبزيان را در آبهاي اين استان در راستاي حفظ و حراست از ذخاير آبزيان با هدف پايداري حرفه صيادي عنوان و خواستار همكاري جامعه صيادي شد.

اين مقام مسوول با تاكيد بر رعايت تقويم فصول ممنوعيت صيد ابراز داشت: شيلات هرمزگان همه ساله با توجه به فصل تخم ريزي آبزيان به ويژه گونه هاي ارزشمند نسبت به اعلام زمان ممنوعيت صيد اقدام و اطلاع رساني مي كند.

باراني خاطر نشان كرد:تقويم زماني ممنوعيت صيد سال آينده با مشاركت تعاوني هاي صيادي، صيادان خبره، كارشناسان شيلات و پژوهشكده اكولوژي خليج فارس و درياي عمان و برگزاري دو جلسه كميته مديريت صيد متوالي از سوي شيلات هرمزگان اعلام شده است.

باراني با اشاره به همكاري خوب صيادان و تعاوني‌ها با شيلات هرمزگان از آنها خواست در اين مدت نيز براي حفظ ذخاير و رسيدن به صيد پايدار با شيلات استان بيش از پيش همكاري كنند.

وي بااشاره به وجود 22 بندرصيادي و فعاليت 29هزار صياد در هرمزگان ابراز داشت: اين استان با صيد سالانه 188هزار تن انواع آبزيان، رتبه نخست صيد را در بين استانهاي ساحلي كشور به خود اختصاص داده است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید